Arbetsmiljön är uppdelad i tre områden
Arbetsmiljö kan handla om många olika saker. Vanligtvis brukar frågan om arbetsmiljö delas in i tre olika områden: fysisk arbetsmiljö, digital arbetsmiljö och organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA).
Fysisk arbetsmiljö
Fysisk arbetsmiljö handlar om sådant som exempelvis lokaler, ventilation, ljus, ljud och hjälpmedel på en arbetsplats. Att ha en bra fysisk arbetsmiljö kan till exempel vara att ha höj- och sänkbart skrivbord, god ventilation i lokalerna eller bra belysning i sitt kontor.
Digital arbetsmiljö
Digital arbetsmiljö handlar om de delar av arbetet som sker i digitala system. Det gäller datorer, IT-program, uppkoppling och hur man hanterar gränsen mellan arbete och fritid när det gäller att bli nådd digitalt utanför arbetstid.
Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA)
Den organisatoriska arbetsmiljön handlar om hur arbetsuppgifter fördelas, ledning och styrning, kommunikation, krav, resurser, ansvar, och hur beslut fattas i verksamheten.
Den sociala arbetsmiljön handlar om hur vi samspelar och pratar med varandra på arbetsplatsen.
En arbetsplats där det finns en bra organisatorisk och social arbetsmiljö kan exempelvis innebära att medarbetarna har en rimlig arbetsbelastning med tid för återhämtning mellan arbetspass, god samtalston mellan kollegor och att man känner att man har stöd från sin chef och sina arbetskamrater.
Vi är varandras arbetsmiljö
Det yttersta ansvaret för arbetsmiljön har alltid arbetsgivaren. Dock det är viktigt att alla på en arbetsplats är involverade i arbetsmiljöarbetet. En bra arbetsmiljö är en av de viktigaste delarna för att vi ska må bra och för att vår verksamhet ska fungera och utvecklas. Därför har ledning, medarbetare och studenter vid Umeå universitet alla ett ansvar att medverka i arbetet med att utveckla och ständigt förbättra vår arbetsmiljö – "vi är varandras arbetsmiljö".
Läs mer om hur arbetsmiljöarbetet är organiserat på din arbetsplats
Samverkan om arbetsmiljö
Arbetsgivaren ska samverka om arbetsmiljöarbetet med arbetsplatsombud, arbetsmiljöombud och med medarbetare på arbetsplatsen. Formerna för samverkan i arbetsmiljöfrågor regleras i Samverkansavtalet (Lokalt kollektivavtal för samverkan och utveckling).
Läs mer om facklig samverkan