Arbetsmiljöombud

Arbetsmiljöombuden vid Umeå universitet spelar en viktig roll i det gemensamma arbetet med att stärka en arbetsmiljö som främjar hälsa, inspirerar till engagemang och förebygger olyckor på arbetsplatsen.

Arbetsmiljöombud är medarbetarnas språkrör i arbetsmiljöfrågor och är en länk mellan dig som medarbetare och din chef. Arbetsmiljöombud är samma sak som skyddsombud. Alla arbetsplatser med fler än fem medarbetare ska ha minst ett arbetsmiljöombud. Är det en stor arbetsplats, eller att verksamheten bedrivs på olika våningar, i olika byggnader eller på flera orter bör fler arbetsmiljöombud utses. Även ersättare bör utses för att kunna representera medarbetarna exempelvis vid möten i händelse av att ordinarie arbetsmiljöombud får förhinder.

Universitetets huvudarbetsmiljöombud

Du hittar en lista över universitetets huvudarbetsmiljöombud i högerkolumnen.

Huvudarbetsmiljöombudets uppgifter

Eftersom universitetet är en stor arbetsplats med många arbetsmiljöombud så har universitetet även huvudarbetsmiljöombud. Deras främsta uppgift är att samordna och utveckla arbetsmiljöombudens verksamhet på en mer strategisk nivå.

Huvudarbetsmiljöombuden kan också vara ett stöd och ge råd i arbetsmiljöfrågor eller i samverkan av arbetsmiljöfrågor om det saknas arbetsmiljöombud på institutionen/enheten. Huvudskyddsombuden ingår i övergripande Arbetsmiljö- och lika villkorskommitté.

Universitetets arbetsmiljöombud

Som arbetsmiljöombud är du den som företräder dina kollegor vid arbetsmiljöfrågor. Du utför ditt uppdrag inom din ordinarie tjänst.

Krav för att kunna bli arbetsmiljöombud

För att kunna bli utsedd till arbetsmiljöombud gäller att:

  • du är medlem i ST, Seko eller i ett Saco-förbund (i enlighet med samverkansavtalet).
  • du inte får ha någon arbetsledande uppgift vid institutionen/enheten, t.ex. avdelningschef, områdeschef, studierektor eller liknande.

 

Detta gör ett arbetsmiljöombud

Arbetsmiljöombudets verksamhetsområde kan omfatta en institution eller enhet, men kan också vara ett mindre område om ni är flera arbetsmiljöombud som delar på ett verksamhetsområde. Uppdraget innebär att du:

  • ska verka för goda arbetsmiljöförhållanden i enlighet med arbetsmiljölagstiftningen.
  • ska motivera medarbetarna att medverka och bidra i arbetsmiljöarbetet.
  • ska vara en diskussions- och samtalspartner till prefekten/chefen. 

Några exempel på arbetsuppgifter är att du:

  • Tar initiativ till att brister i arbetsmiljön så snart som möjligt uppmärksammas och åtgärdas.
  • Deltar i möten vid institutionen/enheten där arbetsmiljöfrågor behandlas, till exempel arbetsplatsträffar och lokal samverkansgrupp.
  • Delta vid skyddsronder och utredning av arbetsskada.
  • Bevakar så att prefekt/chef utför systematiskt arbetsmiljöarbete enligt universitetets riktlinjer.

Arbetsmiljöombud i personalkatalogen 

Du som är arbetsmiljöombud behöver läggas till som arbetsmiljöombud även i Personalkatalogen av katalogansvarig vid enheten/institutionen. Detta då behörigheten är kopplat till det digitala tillbudsrapporteringssystemet IA.

Så mycket tid tar det att vara arbetsmiljöombud

Som arbetsmiljöombudet ska du få den tid som behövs för uppdraget.

Eftersom tiden för arbetsmiljöombudets uppdrag inte är reglerat mer än så, är det viktigt att du som arbetsmiljöombud har en dialog med din prefekt eller chef kring hur mycket tid som är rimligt att lägga på uppdraget. Det är sedan prefekten/chefen som beslutar hur mycket tid du kan avsätta, utifrån institutionens/enhetens behov.

Behovet kan variera över tid. Under vissa perioder behöver du lägga mindre tid på uppdraget medan du exempelvis kanske behöver lägga mer tid i samband med medarbetarundersökningen eller en specifik arbetsmiljöutredning.

Detta bör arbetsmiljöombudet ha kunskap om

Som arbetsmiljöombud bör du ha kunskap om:

  • Arbetsmiljöförhållanden inom sitt verksamhetsområde ur fysisk, organisatorisk och social synvinkel. 
  • Förändringar som planeras av verksamhet och organisation samt överväga vilka konsekvenser dessa kan få ur arbetsmiljösynpunkt.
  • Innehållet i arbetsmiljölagstiftningen och de föreskrifter och allmänna råd från Arbetsmiljöverket som är tillämplig inom verksamhetsområdet.
  • Annan lagstiftning och information i den utsträckning denna har betydelse för den verksamhet som bedrivs.
  • Innehållet i de centrala parternas avtal, överenskommelser mm som har betydelse ur arbetsmiljösynpunkt.

Arbetsmiljöombudets rättigheter

Som arbetsmiljöombud har du rätt att:
• Få kännedom om och ta del av alla inrapporterade arbetsskador och tillbud.
• Föra samtal angående arbetsmiljönmed prefekt/chef där såväl fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljöfrågor vid institutionen/enheten diskuteras.
• Hålla dig ajour om aktuell arbetsmiljö inom ditt arbetsmiljöområde.
• Delta vid brandsyn.
• Delta vid Akademiska hus eller annan hyresvärds slutbesiktning av ny-, om- och tillbyggnad.
• Begära att systematiskt arbetsmiljöarbete, arbetsmiljörond eller annan undersökning och uppföljning av arbetsmiljöförhållandena inom ditt verksamhetsområde genomförs.
• Fortlöpande och i god tid bli underrättad om förändringar av betydelse för arbetsmiljön inom ditt verksamhetsområde.
• Med beaktande av sekretesslagstiftning ta del av de handlingar och erhålla de upplysningar i övrigt som är av betydelse ur arbetsmiljösynpunkt.
• I samråd med prefekt/chef samla arbetstagarna inom ditt verksamhetsområde under ordinarie arbetstid för information i aktuella arbetsmiljöfrågor.
• Vända dig universitetets huvudarbetsmiljöombud för att få råd och stöd i arbetsmiljöfrågor inom ditt verksamhetsområde.
• Påkalla lokala samverkansgruppens behandling av en specifik arbetsmiljöfråga.
• Påkalla ingripande av tillsynsorgan (till exempel Arbetsmiljöverket, brandmyndighet eller strålsäkerhetsmyndigheten) om framställan till prefekt/chef inte leder till åtgärder inom rimlig tid.
• Bestämma att ett arbete avbryts i avvaktan på ställningstagande av Arbetsmiljöverket, om det innebär omedelbar och allvarlig fara för medarbetare, och om prefekt/chef direkt inte åtgärdar faran.
• Få skriftlig bekräftelse från prefekt/chef på framställan som arbetsmiljöombudet inlämnat.

Studenternas arbetsmiljöombud

Institutioner och enheter med studenter ska inkludera studenternas arbetsmiljö i sitt arbetsmiljöarbete. De ska bjudas in till lämpliga möten där studenternas arbetsmiljö diskuteras. Ombuden har god kunskap om arbets- och studiemiljön och är därför en viktig kontakt i arbetsmiljöarbetet.
Studenternas ombud väljs varje år av studentkårerna och en uppdaterad lista över huvudstuderandearbetsmiljöombuden hittar du under rubriken Relaterad information här på sidan.

Arbetsmiljöombud

Universitetets arbetsmiljöombud 2023-03-01—2026-02-28

Arbetsmiljöombud vid Umeå universitet

Listan över arbetsmiljöombud uppdateras fortlöpande.

Huvudarbetsmiljöombud 2023-04-01 – 2026-03-31

Stefan Fleig, telefon 090-786 59 98
Anita Pettersson-Strömbäck, telefon 090-786 88 34
Jenny Pettersson-Bergström, telefon 090-786 99 83

Huvudstuderandearbetsmiljöombud t.o.m. våren 2023

Victor Göthesson, NTK
studiesocialt@ntkumea.se

Ella Svender, Medicinska studentkåren
studiesocialt@medicinska.se

Molly Hansson, Umeå studentkår
likavillkor@umeastudentkar.se

Relaterad information

Blankett för nominering av arbetsmiljöombud 

Skyddsombud och arbetsmiljöombud, Arbetsmiljöverket

Instruktioner för uppdraget som arbetsmiljöombud för anställda och studenter

Utbildningar och nätverksträffar

Du som är arbetsmiljöombud vid universitet är välkommen att delta på våra nätverksträffar för arbetsmiljöombud:

Nätverksträffar för arbetsmiljöombud

Utbildningen Bättre arbetsmiljö (BAM) ger dig som arbetsmiljöombud grundläggande kunskaper inom arbetsmiljöområdet.

Bättre arbetsmiljö

Arbetsskada och tillbud

Om du blir skadad i ditt arbete, upplever en riskfylld händelse eller observerar en risk så är det viktigt att du berättar det för din chef och anmäler det till universitetet.

Annelie Mellström
2024-04-09