"Det är inte bara jag som ska bli bättre - det är faktiskt du"

9 juni 2021

Krönika Ständiga förbättringar och "varje dag - lite bättre" är ledord för universitetsförvaltningen. Blir vi bättre hela tiden, och i så fall bättre för vem? 

När vi på Kommunikationsenheten summerade upp och utvärderade första steget av nya Aurora, den numera gröna sidan, så konstaterade vi att den här lanseringen kändes mycket mer lyckad än tidigare som vi gjort. Så innebär det att vi har blivit bättre?

Gunilla Stendahl, kommunikationschef, Kommunikationsenheten.

Foto: Ulrika Bergfors

Det är alltid bra när saker går förvånansvärt bra, förstås. Och det här var definitivt en av de mest tillfredsställande utvärderingar av en webblansering som jag har varit med om. Webben i sig blev också bättre, mätt med linjalen subjektiva uppfattningar både från oss själva och andra som hört av sig. Trots att det här bara var ett första, mindre steg och många fler återstår, som mer påminner om bergskedja av arbete för att förtydliga och förenkla innehållet tillsammans med alla er andra som också har bra saker att presentera, så är jag nöjd. Det är mysigt när det blir lite bättre.

Men ska jag vara riktigt ärlig så här bara oss emellan så är ju en bra webb faktiskt inte ett särskilt bra mål. Till och med tveksamt om det kan kvala in som Ständig förbättring. Jag har fantastiska medarbetare, både de som gjort den här webblanseringen och alla de andra på enheten också. De blir till och med bättre och bättre dag för dag och nästan alldeles av sig själva på något vis. Både trots och kanske även lite på grund av pandemin som ryckt undan mattan för alla våra föreställningar om så-här-brukade-vi-göra. Så nu har vi dubblat hastigheten på att ta fram nya kreativa lösningar på problem. Men covid-19 kommer heller aldrig upp på min lista över Ständiga förbättringar.

En bra webb ska göra att de som använder den blir bättre. Bättre på att lösa uppgifter (enkelt, tydligt och korrekt innehåll). Bättre på att kunna hushålla med sin tid (hitta snabbt och lätt och förstå att man kommit rätt). Bättre på att göra sitt jobb, helt enkelt. En bra organisation ska göra sina medarbetare bättre, oavsett vad som händer i omgivningen, och undvika att krångla till det utan helt enkelt låta alla kunna bli bättre på att göra sitt jobb.

Alla de här sakerna måste dessutom göras ständigt. Då blir det bättre, till och med varje dag, för just dig. När du är framgångsrik i ditt jobb, då har jag fått ett kvitto på att även jag har gjort en bra insats, en förbättring, helt enkelt.

Gunilla Stendahl, kommunikationschef, Kommunikationsenheten

Logga in för att kommentera och läsa kommentarer.