Teknisk lösning för bättre och säkrare leverans av e-post

15 juni 2022

Den 22 juni införs en teknisk lösning som ska minimera att e-post fastnar i spamfilter hos externa mottagare. För att göra detta behöver vi veta om ni har externa tjänster som använder @umu.se som avsändare.

Ibland fastnar e-postmeddelanden som skickas från Umeå universitet i spamfilter hos andra e-postleverantörer, till exempel Gmail och Hotmail. Det innebär att e-post tyvärr inte alltid når fram till studenter och samarbetspartners.

Teknisk lösning som minimerar att e-post fastnar

Umeå universitet ska införa flera säkerhetsåtgärder som kommer att göra vår e-post mer legitim och därmed minska risken för att den fastnar i mottagarens spamfilter.

Nu införs en första teknisk lösning som heter Sender Policy Framework, SPF. Det är enkelt förklarat en förteckning över vilka e-posttjänster inom & utanför universitetet som får skicka e-post med @umu.se som avsändare. Förteckningen delas till andra e-postleverantörer och berättar vilken typ av utskick som kan klassas som trovärdig e-post och vad som faller utanför och förmodligen är spam.

SPF införs 22 juni 2022.

Tjänster som skickar e-post som @umu.se som inte går via Exchange eller smtp.umu.se

Om er verksamhet använder tjänster som skickar e-post som @umu.se som inte går via Exchange eller smtp.umu.se måste ni höra av er till ITS. Dessa tjänster ska inte skicka som @umu.se och måste hanteras annorlunda.

Tjänster som vi inte lagt in som godkända (eller skickar via Exchange) efter 22 juni kommer antagligen att bli blockerade av mottagande e-postserver.

Har du några frågor?
Kontakta Servicedesk.

Den här informationen går även ut till IT-kontaktpersoner och i Nyheter För Anställda denna vecka.

Redaktör: Elin Sköld

Logga in för att kommentera och läsa kommentarer.