Samhällsnyttig IT som stöttar dig som arbetar vid Umeå universitet

ITS är enheten för IT-stöd och systemutveckling vid Umeå universitet. Vi skapar samhällsnytta genom att stötta högre utbildning och forskning med IT - både lokalt och nationellt.

ITS uppdrag handlar om att med hjälp av IT jobba för att du som arbetar eller studerar vid Umeå universitet ska få ditt viktiga jobb gjort, både på kort och lång sikt. Det är vårt sätt att bidra till samhället. 

 

 

Så kan vi hjälpa och stötta

Forskningsstöd

Vi kan hjälpa dig med olika typer av IT-stöd i forskningssammanhang. Det kan handla om hur du samlar in data, hur ni kommunicerar på ett säkert sätt inom forskningsgruppen eller att säkerställa att informationen är säker och har backup.

Vi har många IT-tjänster som kan hjälpa dig, men vi utvecklar gärna också nya tillsammans med dig beroende på dina behov.

Vi har utvecklat appar och webbplatser tillsammans med forskare, vi utvecklar och förvaltar olika typer av forskningsregister. I vår drifthall erbjuder vi även både möjlighet för en egen server med höga krav på både tillgänglighet och IT-säkerhet, men också tjänster som fillagring med backup.

Utbildningsstöd

Oavsett om du behöver IT-stöd i din undervisning eller ett särskilt system eller lösning för något som rör dig och din undervisning mer specifikt kan vi hjälpa dig, både med utveckling och förvaltning.

Läs mer om våra tjänster

Bastjänster

ITS erbjuder ett brett utbud av IT-tjänster som exempelvis: IT-support, säkerhetslösningar, digitala verktyg och smart användarstöd, kunskap och utbildningar, kommunikations- och samarbetsverktyg och säker lagring. 

Våra kunskaper om offentlig sektor i allmänhet och högskolesektorn i synnerhet ger oss en särställning i förmågan att kunna bedöma om och hur IT-lösningar kan bidra till utveckling och effektivisering av din verksamhet och dess olika processer.

 

Mer om IT och digitala tjänster

Organisation

ITS är indelad i fyra områden. Läs mer om vår verksamhet under respektive område.

Infrastruktur

Inom verksamhetsområdet finns:

  • serverhallarna och servertjänster
  • nätdriften
  • drift och underhåll av Umeå universitets fasta och trådlösa nätdrift
  • Microsoft 365 

Nationella uppdrag

Utveckling och förvaltning av exempelvis Ladok och Antagningsuppdraget (antagning.se)

 

Funktionalitet

Här arbetar vi mycket med ny- och vidareutveckling men ägnar oss även åt förvaltning av de lösningar vi byggt.

Användarstöd och administration

Här finns vårt användarstöd i form av kundtjänst och vår IT-support ITS Servicedesk. Här samlas också medarbetare som arbetar inom ekonomi, HR, upphandling och inköp samt kommunikation.

Hitta oss

Vi finns i Kunskapens hus, Lasarettsbacken 7

ITS Servicedesk finns i Universum, vid Infocenter

Medarbetare: Personalkatalogen

Enhetschef: Therese Strandberg

Följ ITS på Linkedin

Följ oss för uppdateringar om våra medarbetare och vår verksamhet.

 

 

Håll dig uppdaterad!

Support ITS SERVICEDESK

Vänd dig till Servicedesk när du behöver hjälp med teknisk support eller för att beställa tillgång till system.

Skicka ett ärende till Servicedesk

Ring Servicedesk: 090-786 63 00

Du kan själv söka efter instruktioner på webbplatsen Manual

Sofia Westerlund
2023-09-14