IT-kontaktperson

Logga in för att se mer information på denna sida.

Nätverket av IT-kontaktpersoner vid Umeå universitet finns till för att vara en länk mellan universitetsövergripande IT-strategi och behov i den dagliga verksamheten. Som IT-kontaktperson representerar du din institution eller enhet i dialogen kring IT-relaterade frågor vid Umeå universitet.

Alla IT-kontaktpersoner vid Umeå universitet deltar i nätverket där även representanter från ITS finns med. Du representerar verksamheten på din institution eller enhet och dina kunskaper om- samt din förankring i verksamheten är viktigare än dina kunskap om ex teknik. Nätverket träffas några gånger per år och frågor som kan diskuteras är exempelvis: 

  • behov av IT-stöd och andra behov
  • förvaltning och underhåll av infrastruktur och system
  • planerade åtgärder, förändringar och investeringar
  • prioriteringar
  • planeringar

Din roll som IT-kontaktperson

Din roll är kommunikativ och du är en länk för kommunikation mellan ITS och din verksamhet. Exempelvis ansvarar du för att:

  • din verksamhet har aktuell information om vad som är på gång när det gäller IT-planering, driftstörningar, planerade underhåll och åtgärder som kan påverka verksamheten på din enhet eller institution.
  • ITS får information om din verksamhets förutsättningar, behov, synpunkter och önskemål.
  • utbilda dig själv genom att delta i möten för IT-kontaktpersoner samt seminarier och riktade utbildningar.

Så kommunicerar ITS med IT-kontaktpersoner

I nätverket med IT-kontaktpersoner finns olika kanaler. Det är viktigt att du håller dig uppdaterad genom att följa kanaler och delta i träffar. Några av de viktigaste kanalerna är:

  • IT-forum - Teams-yta
  • ITS driftinformation 
  • "Informationsbladet "Nytt om IT" (pdf)
  • Möten för IT-kontaktpersoner - cirka två gånger per termin anordnar ITS möten. Där presenterar vi kommande förändringar och diskuterar gemensamma behov och lösningar, Våra möten är både digitala och fysiska, på plats hos ITS i Kunskapens hus. 
  • Direktkontakt mellan ITS och IT-kontaktpersoner

Som IT-kontaktperson kan du också bli vald till att vara delaktig i särskilda referensgrupper samt delta i test och utvärdering, planeringsarbete o.s.v. 

Chef/prefekt anmäler IT-kontaktperson

Det är chef/prefekt som har ansvar för att anmäla vem som ska vara IT-kontaktperson. Du som chef/prefekt blir kontaktad en gång per år med information och kan då välja att anmäla nya IT-kontaktperson eller välja om den befintliga kontaktpersonen.

Du kan skicka in din anmälan under december eller januari. Detta för att vi ska kunna bjuda in till det första mötet för IT-kontaktpersonerna. 

Logga in för att fylla i formuläret


Vanliga frågor om IT-kontaktpersoner

Hur blir jag en IT-kontaktperson?

Kontakta din chef/prefekt för att fråga om din enhet/institution har en utsedd en IT-kontaktperson.

Support ITS SERVICEDESK

Vänd dig till Servicedesk när du behöver hjälp med teknisk support eller för att beställa tillgång till system.

Skicka ett ärende till Servicedesk

Ring Servicedesk: 090-786 63 00

Du kan själv söka efter instruktioner på webbplatsen Manual

Sofia Westerlund
2024-03-12