Kommunicera med film

För universitetets målgrupper är film en viktig källa till information om utbildning, forskning och samverkan. Det är mycket att tänka på kring film vare sig man själv väljer att producera filmen eller om man vänder sig till Inhousebyrån eller någon av de upphandlade kommunikationsbyråerna för att få hjälp.

Generella kännetecken för en film från Umeå universitet

  • Den är så kort som möjligt. Betrakta allt över 180 sekunder som för långt, om det inte är en föreläsning eller motsvarande.
  • Dokumentärt berättande.
  • Medveten bildkomposition och god känsla för ljus, exponering och vitbalans.
  • Grafik (namnskyltar eller liknande) som bottnar i universitetets grafiska profil.
  • Umeå universitets logotyp är placerad i slutet av filmen på en platta med någon av profilfärgerna eller om möjlighet finns direkt på filmen.
  • Utgångspunkten vid filmproduktionen är att rörligt media ska vara så intressant att tittaren vill se till slutet, är inte det fallet är filmen för lång eller har fel innehåll. Den centrerade logotypen ska placeras i slutet av filmen där logon placeras på en enfärgad platta i någon av profilfärgerna eller om möjlighet finns direkt på filmen. Det är viktigt att tänka på logons läsbarhet, vilket alltid ska utgå från att den ska vara tydlig på små skärmar. Om filmen produceras mot en internationell målgrupp ska den engelska logotypen användas och ej den svenska.

Tänk universitetet som tv-kanal

Eftersom Umeå universitet är huvudavsändare i alla filmer kan vi se Umeå universitet som en tv-kanal och filmerna som olika tv-program; de finns under samma paraply och står för något gemensamt, men alla typer av filmer har sin egen funktion och kan (och måste få) se väldigt olika ut.

Några typer av filmer

  • Porträtt av alumner, studenter, lärare, forskare, professorer, etc.
  • Programfilmer, kurspresentationer, etcetera.
  • Föreläsningar, panelsamtal,etcetera.
  • Interna "så funkar det-filmer"
  • Undervisningsfilmer
  • Videobloggar (vloggar)
  • Reklamfilmer
  • Direktsändningar

Beställa film genom Inhousebyrån

Genom Inhousebyrån vid Kommunikationsenheten går det att beställa filmproduktioner och direktsändningar.

Beställa film

Beställningar görs till:

Inhousebyrån
Kommunikationsenheten
Universitetsledningshuset, plan 4

inhousebyran@umu.se

Mer information

Undertextning av filmer ett krav

Sedan den 23 september 2020 gäller webbdirektivet när det gäller filmer som publiceras i digitala kanaler. Direktivet innebär bland annat att alla filmer som Umeå universitet publiceras i digitala kanaler efter den 23 september 2020 SKA undertextas på det talade språket.

Läs mer om undertextning och vilket stöd som finns

Umu Play

​Umu Play är Umeå universitets mediatjänst med fokus på video i undervisningssammanhang.

Mer om Umu Play

Alekzandra Granath
2023-09-01