Snart dags för välförtjänt jul- och nyårsledighet!

16 december 2022

Jag summerar ännu ett år med ett av de finaste uppdrag jag kan tänka mig, som rektor för Umeå universitet! Även om året fick oss att förstå att det sista kriget tydligen inte hade rasat i Europa har vi blivit stärkta av att vi tillsammans kunde ta oss genom en pandemi. Inte minst har vi åter blivit påminda om vikten av forskning och utbildning. Vi hade inte fått fram vaccin på rekordtid utan molekylärbiologisk och medicinsk grundforskning, vi skulle sakna skarpa analyser av vårt eget riksdagsval utan forskning i statsvetenskap och vi skulle förstå ännu mindre om kriget i Ukraina utan historikerna.

Om vi återvänder till vårt eget universitet så tycker jag att vi också måste lyfta det gedigna arbete som väldigt många har lagt ner för att stävja kränkningar, trakasserier eller sexuella trakasserier. Att universitetet har en nolltolerans mot alla sådana beteenden är en självklarhet och här måste vi alla hjälpas åt med att upprätthålla densamma. Vi är på olika sätt igång med de allra flesta förslag som utredare Karin Röding kom med i sin framåtsyftande rapport. Det här är förstås ett ständigt pågående arbete, men jag tycker att vi tillsammans har kommit en bra bit på väg att skapa den trygga arbets- och studieplats vi vill ha. För att ytterligare markera hur viktig jag tycker att den här frågan är så kommer jag själv att ta över ordförandeskapet i Lika Villkorsrådet när vicerektor Heidi Hansson kliver av uppdraget vid årsskiftet.

Något som också blev väldigt tydligt under 2022 är hur viktig universitetets roll är i den pågående samhällsomvandlingen i norr. Vi har startat flera nya utbildningar, ett flertal väldigt stora forskningsprojekt är igång eller i startgroparna och vicerektor Dieter Müller fick i uppdrag att representera universitetet och mobilisera alla krafter inom och utom universitetet som vill engagera sig och dra nytta av den pågående utvecklingen. Jag ser verkligen fram emot att under det kommande året stärka vår roll ytterligare inom området, inte minst har vi Kunskapsnoden på temat i januari att se fram emot.

Ska jag personligen blicka framåt mot 2023 kommer jag att träda in som ordförande för SUHF - Sveriges universitets- och högskoleförbund. Ett förtroendeuppdrag som jag hoppas också kommer att gynna vårt universitetet. SUHF är ett forum där vi som lärosäte är med och påverkar utvecklingen i hela universitets och högskolesektorn. Exempelvis genom att ta fram gemensamma rekommedationer för viktiga frågor som rör både utbildning och forskning, samt föra en dialog med olika intressenter och politiker. Inte minst den kommande forskningspolitiska propositionen som väntas presenteras under hösten 2024 kommer att vara ett fokusområde under det kommande året. Ordförandeskapet blir en bra plattform för mig personligen och för universitetet att få vara med och påverka framtidens utbildning och forskning.

Men, mitt i alla stora ord och visioner ska vi inte glömma bort det absolut viktigaste vi har: Varandra. Jag hoppas att du får chans att unna dig en fin julledigt med god mat och kära vänner, så ses vi på andra sidan julledigheten med nya krafter för att ta oss an ett helt nytt och spännande år.

Den filmade intervjun här är kompletterad med en kortare som Kommunikationsenheten sprider i våra sociala medier, leta upp den så får du bland annat veta om jag föredrar skojiga jultröjor eller finskjorta!

God jul och glögg på er!

Redaktör: Hans Adolfsson