Tidigare Arktis-ambassadör blir årets vän

3 februari 2020

Björn Lyrvall har utsetts till Årets vän till Umeå universitet. Han får priset för att han som Sveriges ambassadör för arktiska frågor ofta lyft fram universitetets forskning i olika politiska sammanhang och öppnat nya dörrar för universitetets arktiska forskare. Björn Lyrvall blir den första som får det nyinstiftade priset, som delas ut till en person som gjort något bra tillsammans med universitetet i vår Umu-anda.

Umeå universitets första vän – Björn Lyrvall – tillsammans med Hans Adolfsson.

Foto: Camilla Bergvall

– Det är otroligt hedrande att få den här fina utmärkelsen – det gör mig verkligen stolt att bli utsedd till Umeå universitets första vän, säger Björn Lyrvall, nuvarande generaldirektör för Försvarets radioanstalt, FRA, men fram till årsskiftet 2019/2010 Sveriges ambassadör för arktiska frågor och delegat i Arktiska rådet.

Björn Lyrvall har framförallt haft nära kontakt med universitetet genom Arcum och Arctic 5, men han nämner också lyckade samarbeten inför och under den stora internationella konferensen EU Arctic Forum, som hölls på Umeå universitet hösten 2019.

– Umeå universitet är ju i högsta grad ett arktiskt universitet och samarbetet har stundtals varit väldigt intensivt inom de här oerhört viktiga arktiska frågorna, säger han.

I prismotiveringen står att: "Björn Lyrvall har som Sveriges Arktisambassadör och dess Senior Arctic Official i Arktiska rådet visat stort intresse för Umeå universitets arktiska forskning och lyft fram den i olika politiska sammanhang både i Sverige och utomlands. Han har öppnat nya dörrar för våra forskare och på betydande sätt främjat Umeå universitets position i den arktiska forskningsvärlden. Vi är därför mycket stolta över att ha en god vän i Björn."

– Att utse Björn Lyrvall till universitetets första vän är ett naturligt val. Björn har i sin roll som Sveriges Arktisambassadör hjälpt till med att sätta Umeå på den arktiska kartan, och han har verkligen betytt mycket för universitetets arktiska forskning och dess stora genomslag, både internationellt och nationellt, säger rektor Hans Adolfsson.

Björn Lyrvall hoppas också att universitetet kommer att fortsätta bidra till en hållbar utveckling i Arktis.
– Vi har fortfarande väldigt mycket att lära om den här regionen, och där har Umeå universitet en viktig roll med dess breda forskning. Men det krävs också stora investeringar och dedikerade forskningsprogram med mångvetenskaplig inriktning för att kunna ta fram ny kunskap om hur framtida klimatförändringar påverkar djur, natur, människor och samhällen i området.

Björn Lyrvall, om att bli årets vän till Umeå universitet

Film: Simon Öhman Jönsson. Intervju: Camilla Bergvall.

Årets vän till Umeå universitet
Utmärkelsen är instiftad av Umeå universitet för att främja samverkan mellan universitetet och externa aktörer, och för att synliggöra Umu-andan. Priset går till en extern person som gjort något bra tillsammans med Umeå universitet och verkat för öppenhet och samarbete över gränser. Samarbetet ska ha bidragit till ömsesidig nytta då vi tror på styrkan av att skapa tillsammans. Nomineringstiden sträcker sig från 1 oktober – 31 oktober året innan utmärkelsen delas ut. I år är första gången priset delas ut.