Studiestartsföreläsningar för vårens nya studenter

9 december 2021

Idag får de sökande till vårens utbildningar sina första antagningsbesked. För att våra blivande nya studenter ska få lite hjälp på traven i hur det fungerar att vara student vid Umeå universitet, ger vi digitala "studiestartsföreläsningar" också inför vårterminsstarten 2022. Tipsa om föreläsningarna på lärplattformarna!

Studentcentrum arrangerar studiestartsföreläsningarna med tanken att universitetets nya studenter ska kunna lägga fokus på studierna så tidigt som möjligt och inte hoppa av sina utbildningar av fel anledningar.

Föreläsningarna handlar om hur det fungerar att läsa på universitetet, att studera med funktionsnedsättning, IT-tjänster för studenter, bibliotekets hjälp för att söka, skriva och studera, akademiskt skrivande och studieteknik, studentkårerna, att ta hand om sin hälsa under studietiden och om existentiell hälsa, mening och balans. De ges via Zoom 11–14 januari, det vill säga veckan innan terminsstart, och kommer inte att spelas in.

Studenterna får information om studiestartsföreläsningarna i sina välkomstbrev, men vi vill också uppmana dig som ansvarar för program eller kurser att lägga ut information på lärplattformarna så att ingen student missar det här erbjudandet. Har du frågor eller funderingar om föreläsningarna är du välkommen att kontakta francine.horst@umu.se.

Förslag till text att lägga ut:

Ny på universitetet – studiestartsföreläsningar

Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra korta digitala föreläsningar den 11–14 januari, så guidar vi dig genom studiestarten.

Studiestartsföreläsningar våren 2022