Forskare möts i Sydkorea – delegationsresa med fokus på samarbete

2 november 2022

Den 8-12 november möter forskare från Umeå universitet, Lunds universitet och KTH forskare från bland annat Seoul National, Korea University och KAST, Korean Academy of Science and Technology på plats i Seoul, Sydkorea. Tillsammans med Sveriges ambassad i Seoul väntas några intensiva dagar med fördjupade samarbeten inom forskning, innovation och utbildning.

Umeå universitets delegation som ska till Sydkorea. Från vänster: Ellen Bushell, Linda Bresäter, Ingrid Svensson, Katrine Riklund, Florence Sisask, Helena Gradin, Jonas Rosenqvist, Petra Käck och Tommy Lundgren. Saknas i bild gör Ethan Nowak och Janina Priebe.

Foto:

– Programmet kommer att innehålla rundabordssamtal, innovationsmöten där forskare möter olika företag och ett Nobel Memorial Program som är öppet för allmänheten där forskare kommenterar årets Nobelpris, berättar Katrine Riklund, prorektor vid Umeå universitet.

Från Umeå universitet reser en delegation på elva personer till Seoul. Utöver forskningsmötena deltar Umeå universitet i flera rekryteringsmässor för studenter och passar även på att arrangera en alumnträff för studenter som studerat i Umeå.

Nobel Memorial Program äger rum torsdagen den 10 november. Från Umeå universitet deltar Florence Sisask, universitetsadjunkt och biträdande studierektor i franska. Hon kommer att kommentera Nobelpriset i litteratur.

– Syftet med symposiet är bland annat att fira upptäckarglädje och nyfikenhet, två egenskaper som författaren Annie Ernaux besitter i allra högsta grad. Hennes autofiktiva berättelser vittnar om hur hon tog sig an en kultur- och litteraturskatt som inte stod högt i kurs i hennes ursprungliga miljö, hur hon gjorde den till sin innan hon berikade den på sitt alldeles egna sätt. Det blir väldigt intressant för mig att höra hur litteraturvetare i Sydkorea tagit emot och tolkat hennes verk, säger Florence Sisask.

Nobelprogrammet kommer att kunna följas digitalt.

– Sverige och Sydkorea har flera gemensamma nämnare. Båda är länder som satsar på forskning och innovation. Forskning och forskningssamarbeten är också en viktig väg att gå vad gäller att ta sig an de globala utmaningarna. Vi talar ofta om Sverige som en kunskapsnation. Nu möts vi i ¬¬spännande samtal som förhoppnings kan leda till ett tätare samarbete och utbyte av värdefull kunskap, säger Katrine Riklund.

Från Umeå universitet deltar:
Linda Bresäter, Ellen Bushell, Helena Gradin, Tommy Lundgren, Petra Käck, Ethan Nowak, Janina Priebe, Katrine Riklund, Jonas Rosenqvist, Florence Sisask och Ingrid Svensson.

Umeå universitet har sedan 2013 samarbetat med Sveriges ambassad i Seoul för att rekrytera studenter från Sydkorea. Sedan 2020 utökades samarbetet till att inkludera forskning. År 2022 är första gången som forskare fysiskt är på plats i Sydkorea. Samarbetsprojektet stöds också av Svenska institutet och Näringsdepartementet.

Nobel Memorial Program

Torsdag 10 november:
Medicin, fysik och kemi, kl. 05.30-07.30
Ekonomi, kl. 08.00-09.30
Litteratur, kl. 11.00-12.30

Följ gärna hela programmet digitalt:

För mer information kontakta Helena Gradin, biträdande enhetschef på International Office.

Redaktör: Petra Käck