Ethan Nowak får stipendium för att undervisa i filosofi i Hongkong

16 mars 2022

Ethan Nowak, universitetslektor vid Institutionen för idé- och samhällsstudier, har blivit beviljad stipendium för Teaching Sabbatical för att undervisa vid Chinese University of Hongkong under höstterminen 2022. Där planerar han att lära sig mer om österländsk filosofi med förhoppningen att kunna skapa nya nätverk och nya kurser för studenterna i Umeå.

Ethan Nowak, universitetslektor i filosofi, Institutionen för idé- och samhällsstudier

Foto:

För Ethan Nowak, har internationalisering varit en röd tråd genom yrkeslivet. Han uttrycker tacksamhet över möjligheten att få ha bott och arbetat i USA, England och nu i Sverige.

- Alla dessa miljöer har gett mig olika perspektiv på hur jag kan arbeta som lärare och forskare inom filosofi. Jag uppskattar verkligen chansen att få åka på Teaching Sabbatical och jag tror att jag kommer värdera möjligheten ännu mer efter att jag har kommit hem. Jag förväntar mig att jag kommer lära mig mycket i en akademisk miljö som är så olik från de länder jag tidigare har bott i, berättar Ethan Nowak.

För att bli beviljad stipendium för Teaching Sabbatical behövde Ethan Nowak gå igenom en process med att skriva en ansökan, bli nominerad av Umeå universitet till STINT och sedan bli beviljad stipendiet och godkänd av det mottagande universitetet. Efter att ha ansökt i augusti fick han besked i december 2021 om att han blivit beviljad stipendiet.

- Det kändes jättebra när de ringde, som en stor vinst. Att ha blivit beviljad något som är utvecklande både på en professionell och en personlig nivå och som samtidigt kan bidra till universitetets utveckling, säger Ethan Nowak.

Vill skapa kurser inom österländsk filosofi vid Umeå universitet

Ethan Nowaks två forskningsprojekt vid Institutionen för idé-och samhällsstudier handlar om språkfilosofi: ett projekt utifrån det teoretiska perspektivet och ett projekt utifrån det praktiska perspektivet. Det är utifrån hans projekt om det praktiska perspektivet han fick idéen om vad han ville göra under sitt Teaching Sabbatical.

- I mitt forskningsprojekt om språklig mångfald använder jag mig av teorier från traditionell kinesisk filosofi vilket är teorier som vi i västvärlden inte vanligtvis använder för att analysera språk. Jag såg möjligheten att åka på Teaching Sabbatical som ett sätt att lära mig mer av experter inom österländsk filosofi. Det är ett ämne jag ännu inte känner mig bekväm att undervisa i. Jag hoppas att terminen utomlands kommer ge mig möjligheten att förvandla mitt forskningsintresse till kurser inom österländsk filosofi i Umeå, säger Ethan Nowak.

Höstterminen 2022 åker Ethan tillsammans med sin fru till Hongkong. Där ska han undervisa i filosofi vid Chinese University of Hongkong. För att utveckla sin egen lärarroll vill han förutom att undervisa också observera hur man bedriver sin undervisning och vilka delar de betonar i östasiatisk filosofi.

- Jag tror att denna erfarenhet kommer att göra att jag kan erbjuda någonting till våra studenter som de verkligen skulle tycka om. Jag upplever att det finns en stor efterfrågan efter just kurser i östasiatisk filosofi men få svenska universitet erbjuder detta på en avancerad nivå. Jag ser det här som ett sätt för mig att bidra till samhällsbyggandet, säger Ethan Nowak.

På frågan om vad han mest ser fram emot med sin termin utomlands berättar Ethan att det är den stora staden som lockar.

- Det känns väldigt spännande att få bo i en storstad med tropiskt klimat. Jag ser fram emot att se hur det akademiska livet i Hongkong ser ut och jag hoppas också kunna lära mig lite kinesiska. Och så klart att få testa nya maträtter. Jag har också hört att det finns en park i östra Hongkong där det är möjligt att surfa så det vill jag gärna kolla in, säger Ethan Nowak.

Detta är Teaching Sabbatical

Teaching Sabbatical är ett program av STINT som ger lärare och forskare en möjlighet att undervisa utomlands under en hösttermin. Du kan till exempel ge en kurs själv eller tillsammans med en kollega på värdlärosätet ("co-teaching"). Syftet med Teaching Sabbatical är att utveckla både individer och institutioner och att bidra till att förnya högre utbildning och att bilda nya nätverk.

Utlysningen sker normalt i början av juni.

Du hittar mer information om Teaching Sabbatical i Aurora.

Seminarium och sökverkstad för Teaching Sabbatical

Under april och juni har erbjuder International Office tillsammans med UPL ett seminarium och en sökverkstad där du får mer information och kan få hjälp med din ansökan.

Seminarium om STINT Teaching Sabbatical 6 april

Sökverkstad för STINT Teaching Sabbatical 7 juni

Ethan Nowak

Universitetslektor i filosofi

ethan.nowak@umu.se

Ingrid Svensson

Koordinator för STINT Teaching Sabbatical vid Umeå universitet

ingrid.svensson@umu.se

Namn: Ethan Nowak

Ålder: 40 år

Yrke: Universitetslektor i filosofi, Institutionen för idé- och samhällsstudier

Född: Kalifornien, USA

Familj: Frun Carole

Favoritord i svenska språket: Inget favoritord men Ethan och hans fru är fascinerade av svenskans koppling till engelska. De har en lek där de identifierar nutida ord i svenskan som har gemensamma rötter i ord som i engelska är föråldrade. Exempelvis låter ordet "behöva" som engelskans "to behoove" som är ett föråldrat uttryck för att ha ett ansvar för att göra någonting.

Ethans tips till dig som vill ansöka om Teaching Sabbatical:
Ta kontakt med universitetets koordinator (Ingrid Svensson vid International Office) för STINT i ett tidigt skede för att få hjälp med hur du ska tänka med ansökan och vilka möjligheter som finns för dig.