Ny programansvarig för forskningsledarskapsprogrammet ReaL

5 maj 2022

Professor Jon Moen vid Institutionen för Ekologi, Miljö och Geovetenskap (EMG), har utsetts till ny programansvarig för forskningsledarskapsprogrammet ReaL. Jon Moen kommer initialt att leda programmet tillsammans seniorkonsult Matts Björklund, Personalenheten.

Foto:

Jon Moen, professor vid institutionen för Ekologi, Miljö och Geovetenskap (EMG) har utsetts till ny programansvarig för forskningsledarskapsprogrammet ReaL. Jon Moen ersätter professor Petter Gustafsson som efter många års aktiva engagemang nu avslutar sitt uppdrag och engagemang i ReaL-programmet.

Professor Jon Moen har varit ledare i flera stora Mistra-program och andra tvärvetenskapliga forskningsprojekt och har även erfarenhet från andra ledningsuppdrag som prefekt och ordförande för Naturvårdsverkets miljöforskningsråd.

Jon Moen kommer inledningsvis att arbeta tillsammans med seniorkonsult Matts Björklund, Personalenheten och kommer att anpassa sitt engagemang till sitt pågående uppdrag som prefekt vid institutionen för Ekologi, Miljö och Geovetenskap.

- Jag blev väldigt glad när jag fick frågan om att ta ansvaret för ReaL. Jag har alltid tyckt att ledarskapsfrågor är både väldigt intressanta och viktiga för att upprätthålla en hög kvalitet inom forskningen. Det är också något som vi inte får särskilt mycket träning i under tidiga faser av forskningskarriären. Jag hoppas kunna bidra med mina erfarenheter från både tvärvetenskapliga sammanhang och som prefekt, säger professor Jon Moen.

Detta är ReaL-programmet

ReaL (Research and Leadership Pprogram) är ett kompetens- och karriärprogram i tre steg för forskare. Programmet är en del i universitetets arbete för att stötta forskares kompetens- och karriärutveckling, anpassat till de karriärvägar som finns i anställningsordningen. Syftet med ReaL är att:

• Öka kompetensen om ledarskap med inriktning mot forskningsledarskap.
  • Stötta utveckling av framgångsrika forskningsmiljöer, både befintliga och framtida.
  • Stötta forskares individuella karriärutveckling och fortsatta vetenskapliga utveckling.

Mer information om ReaL-programmet

Matts Björklund