Umeå universitet flaggar för Ukrainas självständighet

23 augusti 2022

Den 24 augusti är det Ukrainas självständighetsdag. Med anledning av den hissar Umeå universitet Ukrainas flagga på campus.

Ukrainas flagga hissas på campus onsdag den 24 augusti.

Foto:

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har fått en förfrågan från Ukrainas ambassadör i Sverige om att hissa Ukrainas flagga den 24 augusti, som är deras självständighetsdag. Liksom en rad kommuner, regioner och lärosäten i Sverige kommer Umeå universitet att hissa den ukrainska flaggan. Syftet är att visa stöd och solidaritet med Ukraina under Rysslands invasion av landet.

Universitetet passar också på att påminna om den gåvoinsamling som görs till stöd för ukrainska studenter vid Umeå universitet som kommit till Sverige via massflyktingdirektivet. De studenterna är inte berättigade studiebidrag eller studielån vilket medför svårigheter för studenterna att finansiera sitt uppehälle.
Läs mer om det och hur du går tillväga.

Med anledning av kriget i Ukraina

Information om hur universitetet påverkas, vilka åtgärder som tas och vilket stöd det finns för dig som medarbetare.