Mobiltelefoni

Universitetets mobilteleoperatör är Telia. Det är din chef/prefekt som beslutar om du behöver tillgång till en mobiltelefon och som godkänner din beställning. För att beställa ett nytt mobilt abonnemang behöver du fylla i en blankett.

Telia är universitetets mobilteleoperatör. Telias standardabonnemang räcker för de allra flesta men om du har behov av exempelvis större surf eller att kunna ringa och surfa utanför EU så kan du beställa tilläggstjänster.

Vilka tjänsten är till för

Mobiltelefonitjänsterna är i första hand till för universitetet anställda.

Detta ingår i tjänsten

I standardabonnemanget för Telia ingår:

  • 10 GB 3G/4G mobildata.

  • Obegränsat med samtalsminuter i Sverige och inom EU/EES
.
  • Obegränsat SMS/MMS i Sverige och inom EU/EES

  • Samtal, SMS/MMS till utlandet/utanför EU/EES. Ingår pott på 40 kronor.

  • Datatrafik utanför EU/EES. Ingår pott på 40 kronor.
 

Om du har andra typer av behov kan du beställa ett så kallat specialabonnemang genom att skicka ett e-postmeddelande till Teleservice. Det kan vara exempelvis om din enhet/institution vill ha ett abonnemang som inte är kopplat till en specifik person eller om du har speciella behov.

Så beställer du ett mobilabonnemang

  1. Läs igenom Regel för mobila abonnemang.
  2. Skriv ut och fyll i blanketten "Beställning av mobilt abonnemang och medgivandet om löneavdrag". Du hittar den längst upp till höger på denna sida.
  3. Du och din chef/prefekt signerar blanketten och scannar blanketten till PDF-format.
  4. Skicka PDF-kopian till Teleservice och behåll papperskopian hos enheten/institutionen.

Priser

Abonnemang standard

Pris för ett standard abonnemang: 109 kronor

Detta gäller per månad och abonnemang.

Övriga priser:

  • Extra Surf 5 GB: 83 kronor
  • Extra Surf 10 GB: 131 kronor
  • Extra SIM-kort: 10 kronor
  • Mobilt bredband 100 GB: 151 kronor
  • Mobilt bredband 500 GB: 307 kronor

Tilläggstjänst: Ringa och surfa utanför EU

Priser för surf i utlandet

Välj vilket land du ska till för att hitta de rätta priserna och de alternativ du kan beställa.

Priser för surf i utlandet

Priser för samtal i utlandet

Reser du utanför EU finns tre tjänster som ger dig kraftigt rabatterat pris på samtal. Resetjänsterna kostar 19 kronor/månad per tjänst. De har en bindningstid på 30 dagar och kan därefter sägas upp.

OBS! Dessa resetjänster avbeställer du som anställd genom att skicka mejl till teleservice@umu.se där du anger vilken tjänst du vill avsluta.

Prislista för resetjänster

Res Västerut - USA och Kanada
Beställ: Sms:a WEST till 4466

Res Söderut - Brasilien, Chile, Egypten, Qatar, Förenade Arabemiraten, Saudiarabien och Sydafrika
Beställ: Sms:a SOUTH till 4466

Res Österut - Australien, Hong Kong, Israel, Japan, Kina, Malaysia, Ryssland, Singapore, Sydkorea och Taiwan
Beställ: Sms:a EAST till 4466

Specialabonnemang: Wifi-samtal - för dig med sämre täckning

Om du har platser i din hemmiljö där täckningen inte är tillräcklig för att kunna prata i mobiltelefon obehindrat så kan du beställa tjänsten Wifi-samtal. Med Wifi-samtal kan du röra dig fritt och röra dig mellan olika platser utan att du tappar täckningen.

Observera att Wifi-samtal inte är en tilläggstjänst utan innebär att du kommer att få ett helt nytt abonnemang. Wifi-samtal fungerar endast i Sverige.

Viktigt att veta om tjänsten

Vissa tjänster är spärrade

Data utanför EU och betalsamtal är spärrade, men går att öppna om du behöver det för ditt arbete. För att öppna spärrade tjänster fyller du i blanketten Beställning mobilt abonnemang och skickar till Teleservice. Din chef eller prefekt måste godkänna detta.

Universitetet ersätter dig för de utlägg du eventuellt gör i tjänsten

Om du någon gång i din tjänst behöver ringa mer, skicka fler sms eller använda mer data än det som ingår i potten kommer du att få betala detta genom löneavdrag. För att få det återbetalat vid nästa lön ska du lägga till det som ett utlägg i Pass. Du hittar instruktioner för hur du gör i Pass.

Om du märker att ditt abonnemang inte räcker – kontakta din chef eller prefekt för att byta abonnemang. Observera att detta bara gäller standardabonnemang.

Om du har både fastnätsnummer och mobilabonnemang via universitetet

Ditt mobilnummer är inte kopplat till ditt fasta nummer

Din tjänstemobiltelefon är fristående från ditt fasta nummer. 

Så här fungerar det:

  • Någon ringer ditt mobiltelefonnummer > det ringer i din mobiltelefon
  • Någon ringer på ditt fasta nummer (786) > det ringer i Teams*

*Du kan i inställningarna i Teams välja att det också ska ringa i din mobiltelefon när någon ringer ditt fasta nummer, inställningen kallas Ring även. Det går däremot inte att välja att när någon ringer ditt mobiltelefonnummer så ringer det också i Teams.

Instruktion: Inställningar i Teams

Vanliga frågor om mobiltelefoni

Vad händer om potterna tar slut?

Alla samtal, sms och dataanvändning som överskrider de potter som ingår i ditt abonnemang betraktas som privat användning, och dras från din nettolön varje månad. Löneavdraget får som mest uppgå till 350 kronor i månaden. Kostnader som överstiger 350 kronor betalas enligt separata överenskommelser om löneavdrag mellan dig och din
arbetsgivare.

För att kunna teckna ett abonnemang måste du skriva under ett medgivande om löneavdrag. Det medgivandet ger du på blanketten du använder för att beställa ditt abonnemang.

Hur länge räcker min surf?

Surf, antal GB per månad E-post Digitala  möten/Zoom Streamad video Internet, hemsidor Streamad musik
10 GB Hela månaden Cirka 7 timmar Cirka 3 timmar Cirka 800 sidor Cirka 60 timmar
100 GB Hela månaden Cirka 67 timmar Cirka 33 timmar Cirka 8000 sidor Cirka 600 timmar
500  GB Hela månaden Cirka 333 timmar Cirka 167 timmar Cirka 40 000 sidor Cirka 3000 timmar

Hur köper jag mobiltelefon?

I Wisum hittar du de rekommenderade mobiltelefonerna. Telefonerna rekommenderas av universitetet utifrån olika grundkrav gällande bland annat funktion, kvalitet och att säkerhetsuppdateringar tillhandahålls.

Hur får jag som bara har mobiltelefoni tillgång till röstbrevlådan?

Du kommer åt din röstbrevlåda genom att följa instruktionerna nedan:

Lathund för röstbrevlådan hos Telia, Manual

Hur vet jag hur mycket mobilsurf jag har använt?

Skicka ett SMS till 4466 och skriv "surfmängd" som meddelande. Du får då ett SMS i retur från Telia som berättar hur mycket av månadens mobilsurf som återstår i ditt abonnemang.

Vi byter från Telia till Tele2

Våren 2024 byter vi telefonileverantör till Tele2.

Läs mer om det här

Beställ mobilt abonnemang

Behöver du hjälp?

Om du har frågor om abonnemang eller dylikt, skicka ett e-postmeddelande till teleservice@umu.se

Support ITS SERVICEDESK

Vänd dig till Servicedesk när du behöver hjälp med teknisk support eller för att beställa tillgång till system.

Skicka ett ärende till Servicedesk

Ring Servicedesk: 090-786 63 00

Du kan själv söka efter instruktioner på webbplatsen Manual

Elin Sköld
2024-03-05