Potential för samarbeten med Indien

21 februari 2014

När Indiens ambassadör i Sverige besökte Umeå förra veckan blev hon imponerad av de kontakter som finns med hennes hemland. Rupali Bhalerao, ordförande för Nordiska centret i Indien, tror att potentialen är ännu större. Hon vill nu kartlägga universitetets samarbeten – och etablera fler.

Indiska ambassadören besökte Umeå universitet

– Indien har världens näst största befolkning. Dessutom har forskning och utbildning hög status och många indiska studenter är intresserade av att studera utomlands. Samtidigt är också många studenter från Umeå universitet intresserade av studier och praktik i Indien. Inte bara för att det är en annorlunda och exotisk upplevelse utan också eftersom det finns en intressant arbetsmarknad, säger Rupali Bhalerao, som också arbetar som utredare på Planeringsenheten.

På bilden syns från vänster: Rupali Bhalerao (ordförande för det Nordiska centret i Indien), Agneta Marell (vicerektor för samverkan och innovation), Lena Gustafsson (rektor), Carina Johansson (samordnare, Medicinska fakulteten), Banashri Bose Harrison (Indiens ambassadör i Sverige), Elisabeth Björnsdotter Rahm (riksdagsledamot, Moderaterna), Ms Bimla Chander (första sekreterare vid Indiska ambassaden), Per Nilsson (internationell strateg, Enheten för kommunikation och internationella relationer), Elisabeth Nyström (sekreterare för det Nordiska centret i Indien), Anders Fällström (prorektor).

Sedan den 1 januari 2014 ansvarar Umeå universitet för det Nordiska centret i Indien, ett konsortium som i dagsläget består av 18 nordiska universitet. Syfte är att främja forsknings- och utbildningssamarbete mellan Norden och Indien.
– Det är en styrka att jobba som ett center. Vi kan ta del av varandras nätverk och även gå samman i vår marknadsföring för att rekrytera studenter från Indien. I och med att vi i Norden erbjuder bra utbildning på engelska är vi ett intressant alternativ för studenter som väljer att studera utomlands, förklarar Rupali Bhalerao.

Indiens ambassadör Banashri Bose Harrison fick vid sitt besök lyssna på presentationer om några av de samarbeten som Umeå universitet har med indiska lärosäten (se faktarutan längst ned). Ambassadören var nöjd med besöket.
– Besöket var också viktigt för oss, bland annat eftersom ambassaden kan hjälpa oss med nya kontakter och med att hitta nya källor för ekonomiskt stöd. Det finns en hel del möjligheter till forskningsfinansiering för gemensamma projekt mellan Sverige och Indien, säger Rupali Bhalerao.

Besök av Indiens ambassadör Mrs Banashri Bose Harrison

Hon anser att Umeå universitet har en bra bas att bygga vidare på från de samarbeten som redan finns.
– Dessutom är nuvarande och tidigare forskare och studenter från Indien bra ambassadörer för Umeå universitet. Vårt mål är också att starta alumnföreningar i Indien som bland annat kan vara ett stöd när Umeå universitet ska rekrytera studenter från Indien.

Den 4 september återvänder ambassadören till Umeå. Denna dag arrangerar nämligen det Nordiska centret "India Day".
– På India Day kommer vi att visa upp universitetets samarbeten och skapa nya nätverk. Därför önskar jag att de som redan idag samarbetar med indiska lärosäten – inom forskning eller utbildning – kontaktar mig. Detsamma gäller för de som vill starta nya samarbeten. Både Umeå universitet och det Nordiska centret har en hel del kontakter som det går att bygga vidare på. Dessutom kan ambassaden hjälpa oss med nya kontakter, säger Rupali Bhalerao.

Kontakta Rupali Bhalerao, ordförande i det Nordiska centret i Indien

Samarbeten som presenterades vid ambassadörens besök
• Institutionen för folkhälsa har nuvarande och examinerade studenter från bland annat All India Institute of Medical Sciences (AIIMS) i huvudstaden New Delhi och Mahatma Gandhi Medical College & Research Institute i Pondicherry i södra Indien.

• Professor Mikael Elofsson driver ett Vinnova-finansierat forskningsprojekt om tuberkulos i samarbete med forskare vid Open Source Drug Discovery Unit i Bangalore. Den indiska forskargruppen har beviljats motsvarande finansiering av Department of Biotechnology, Government of India.

• Läkarutbildningens samarbetar med St John's Medical College i Bangalore, där studenter gör praktik.

• Arkitekthögskolans studenter har gjort fältarbete i Mumbai

Redaktör: Karin Wikman