Nytt kvalitetssystem för utbildning på grund- och avancerad nivå från 1 januari

24 november 2015

I och med förändringar i det nationella utvärderingssystemet för universitetsutbildningar har Umeå universitet tagit fram ett nytt kvalitetssystem för utbildning på grund- och avancerad nivå. Kvalitetssystemet börjar gälla den 1 januari 2016.

I Universitetskanslersämbetets (UKÄ) kommande nationella utvärderingssystemet för grundutbildning kommer lärosätets egna kvalitetssystem i fokus på ett helt annat sätt än tidigare, då lärosätets egna kvalitetssystem för grundutbildning kommer att granskas.

Det nya kvalitetssystemet för utbildning vid Umeå universitet ska skapa förutsättningar för en målinriktad, systematisk och kontinuerlig kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildningar. Det ska även bidra till studenters lärande och stödja hela utbildningsprocessen genom att identifiera ansvar samt synliggöra regelverk och förväntade aktiviteter för berörda aktörer på olika nivåer inom universitetet. I systemet ska kunskapsutveckling, liksom aspekter som internationalisering, samverkan med omgivande samhället, likabehandling, jämställdhet, e-lärande, generiska kompetenser, med flera, granskas och utvärderas.

Huvuddelen av arbetet med att kvalitetssäkra och kvalitetsutveckla Umeå universitets utbildningar ska genomföras nära utbildningsverksamheten.

Utgår från 3 faser och består av 11 aktiviteter

Kvalitetssystemet utgår från utbildningsprocessens tre faser: förutsättningar, genomförande och resultat, inkluderar nio kvalitetsaspekter och består av elva aktiviteter:

• Aktivitet 1: Nybörjarenkät, alternativt Studiebarometer på grundnivå
  • Aktivitet 2: Temaseminarier för kvalitetsutveckling
  • Aktivitet 3: Pedagogisk meritering – utseende av meriterade och excellenta lärare
  • Aktivitet 4: Säkring av examensmål
  • Aktivitet 5: Utvärderingar av utbildningsprogram
  • Aktivitet 6: Verksamhetsberättelse (VB) och verksamhetsplan (VP) för utbildningsprogram
  • Aktivitet 7: Utvärderingar av kurser
  • Aktivitet 8: Uppföljning av Studentkårsskrivelsen
  • Aktivitet 9: Programutvärdering genomförd med kollegial granskning
  • Aktivitet 10: Fakultetsaudits
  • Aktivitet 11: Extern utvärdering av yrkesprogram och generella examina på grund- och avancerad nivå

Aktivitet 1-7 genomförs årligen, aktivitet 8-9 genomförs vart tredje år och aktivitet 10-11 genomförs vart sjätte år. Aktivitet 9 och 11 ska förberedas under 2016 och börja gälla från och med den 1 januari 2017.

Vid frågor, kontakta

Malin Larsson, utredare vid Planeringsenheten