Polisens närvaro på campus ingen anledning till oro

20 november 2015

Att poliser synts på och omkring campus beror inte på något särskilt hot, utan är en del av Polisens ökade närvaro på publika platser i samhället – och en sådan är bland annat Umeå universitet. Det meddelar Peder Jonsson, presstalesperson vid Polisen.

– Vi har ingen pågående insats vid universitetet. För närvarande har vi fler poliser än normalt i tjänst ute i samhället. Eftersom universitetet är en plats där det är mycket folk i rörelse, så är det naturligt att vi även finns där, säger Peder Jonsson, presstalesperson vid Polisen i Umeå.

Umeå universitets säkerhetssamordnare Jörgen Sandström säger att han inte heller fått kännedom om om något specifikt hot. Han tillägger att även om polisens synlighet kan oroa, innebär deras närvaro generellt en större trygghet och säkerhet.

– Det är naturligt att polisen finns här på campus eftersom det är så många som rör sig här, framför allt under förmiddagar då det är mindre folk i centrum, säger Jörgen Sandström.

VK: Poliser vid Umeå universitet

Polisen i Sverige annonserade redan i onsdags om ökad närvaro på strategiska eller publika platser runt om i landet:
Polisen ökar sin övervakande närvaro i samhället

Jörgen Sandström, säkerhetssamordnare
Tel: 090-786 65 55