Resultat från universitetets riskinventering klart

24 november 2015

Universitetet genomförde under 2015 en riskinventering. Syftet var att stödja och hjälpa institutioner och enheter i deras arbete att genomföra riskanalyser, belysa prefekt eller chefs ansvar i arbetet samt att visa olika behov av åtgärder. Resultatet visar att institutioner och enheter håller en godtagbar nivå.

En riskinventering genomförs för att begränsa risker och förebygga skador eller förluster och omfattar

• allmänna handlingar
  • informationssystem
  • HR-frågor
  • tillträde, kontroll och utrymning
  • säkerhet och beredskap
  • skadestånd
  • försörjningssystem

En återkommande åtgärd för att minimera risker kan till exempel vara att personalen på olika sätt informeras i ovanstående frågor.

De institutioner och enheter som varit med i riskinventeringen har fått återkoppling av resultatet, som även visar inom vilka områden åtgärder bör vidtas. Senast den 1 november 2016 ska en uppföljning över vidtagna åtgärder lämnas till rektor.

De områden som bör prioriteras för förbättringsåtgärder är

• Informationssystem
  • Utrymning
  • Beredskap

Varför genomförs riskinventering?

Arbetet med riskinventering styrs i huvudsak av förordningen (1995:1300) om statliga myndigheters riskhantering. I stora drag innebär förordningen att varje myndighet ska begränsa risker och förebygga skador eller förluster. För Umeå universitet innebär det att man jobbar med riskhantering som en integrerad del i den löpande verksamheten där rektor ytterst är ansvarig för universitetets säkerhet. Genom en delegation har dekanerna ett övergripande ansvar för säkerhetsarbetet inom sina områden och prefekter och motsvarande ansvarar för riskhantering och säkerhet institutioner eller enheter.