Samhällsvetenskapliga fakulteten firar 50 år

17 november 2015

Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet firar 50 år med ett jubileumssymposium den 24 november i Aula Nordica. Temat för symposiet är "Making Social Science Matter".

– Umeå universitets jubileum innebär även att universitetets samhällsvetenskapliga forskning firar 50 år. Det ger anledning att reflektera över det som varit men inte minst att titta framåt. Dagens nyhetsflöde intygar att samhällsvetenskapliga utmaningar känns mer aktuella än på länge och då är det lägligt att diskutera hur vi ur ett vetenskapligt perspektiv kan bemöta denna situation och bidra till en positiv utveckling, säger dekan Dieter K. Müller, inför symposiet.

Huvudtalare för dagen är professor Sasha Roseneil, Birkbeck, University of London, England och professor Lars Mathiassen, Georgia State University, Atlanta USA.

Kommentarer till respektive föredrag ges av inbjudna gäster. Moderatorer är Ola Nordebo, politisk chefredaktör, Västerbotten-Kuriren och docent Malin Rönnblom, Umeå centrum för genusstudier.

– Samhällsvetenskaplig forskning vid Umeå universitet har varit viktig för att etablera ett universitet i Norrland och att försörja inte minst landets nordliga delar med kompetent arbetskraft inom näringsliv och offentlig förvaltning. Ett regionalt fokus har dock i allt större grad kompletterats med internationella perspektiv. Idag är fakulteten en av de viktigaste och största aktörerna när det gäller samhällsvetenskap i Sverige, och förfogar även över omfattande internationella nätverk, inte minst för att bemöta allt mer globala samhällsutmaningar, säger Dieter K. Müller.

Läs mer om programmet för dagen

Föreläsningarna hålls öppna för allmänheten, studenter och anställda vid Umeå universitet.

I pausen kl. 14.30–15.00 serveras kaffe. Anmälan för dagen senast onsdag den 18 november till sara.franke-wikberg@umu.se (obs. anmälningar inom samfak sker institutionsvis/enhetsvis).

Jubileumsdagen
Tid: 24 november. kl. 13.00 – 17.00
Plats: Aula Nordica, Umeå universitet

Kort om talarna
Sasha Roseneil är professor i sociologi och social teori vid Birkbeck Institute for Social Research, University of London. Hon är genusforskare och bland annat intresserad av hur folkrörelser och kollektiv handling kan skapa sociala, kulturella och politiska förändringar. I sitt anförande kommer hon att prata om hur traditionella ämnen inom samhällsvetenskaperna tampas med utmaningar och idéer samt vilka konsekvenser detta har för utvecklingen av den samhällsvetenskapliga forskningen.

Lars Mathiassen är professor i informatik vid Georgia State University och har sedan länge ett intensivt samarbete med Umeå universitet. Han arbetar inte minst med digitala innovationer och IT-management, men i sitt anförande kommer han att reflektera över hur ett universitet i en tid av ökande konkurrens kan höja kvalitet i utbildning och forskning genom samverkan med det omgivande samhället.

För mer information, kontakta gärna:
Hans Jörgensen, samordnare
E-post: hans.jorgensen@umu.se