Tyst minut med anledning av terrordåden i världen

16 november 2015

Umeå universitet uppmanar till att delta i en tyst minut med anledning av terrordåden i Paris, Beirut och på andra platser. Den tysta minuten genomförs på flera av landets lärosäten måndag 16 november klockan 12.00. EU har också utlyst en tyst minut kl 12 och Sveriges regering och regeringskansli kommer att delta.

Den tysta minuten genomförs för att hedra offren för terrordåden i Paris men också i syfte att protestera mot de ökande hoten och attackerna som vi finner runtom i världen idag och som hotar grundläggande värden i vårt samhälle - värden som våra universitet idag bygger på och i framtiden måste fortsätta förmedla kunskap om: rätten till tanke- och yttrandefrihet, öppenhet, demokrati och tolerans.