Extern utvärdering inför fördelning av medel gav fakulteten värdefull feedback

10 december 2015

I ett rektorsbeslut den 1 december fastställdes fördelningen av medel till fakulteter och Lärarhögskolan utifrån en extern utvärdering av forskningskontrakt och verksamhetsplaner. Av de totalt nästan 16,7 miljoner kronor som fördelas för 2016 får medicinska fakulteten 5,53 miljoner kronor.

Den externa granskningen är den första utvärderingen i enighet med de forskningskontrakt som 2013 tecknades mellan rektor, dekaner och rektor för Lärarhögskolan. Utvärderingen utgör, tillsammans med verksamhetsplanen, det underlag som låg till grund för 2016 års fördelning.

– För den medicinska fakulteten är denna första utvärdering av forskningskontrakten en viktig positiv feedback. Utvärderingen har mottagits väl internt, vilket visar att forskningskontrakten är viktiga och internt välförankrade dokument som ligger till grund för hur vi arbetar långsiktigt och strategiskt med forskning och forskarutbildning, säger Åke Forsberg, vice dekan för forskning på medicinska fakulteten.

– Vår nuvarande rektor har sagt att denna utvärdering kommer att ligga till grund för fördelningen under de kommande 2 åren. Vi hoppas att det kommer finnas en kontinuitet i utvärderingen av kontrakten nu när en ny rektor kommer att utses, tillägger Åke Forsberg.

Målet med utvärderingen har enligt Umeå universitets rektor Lena Gustafsson inte har varit att omfördela medel mellan de olika verksamhetsområdena utan att använda utvärderingen som en hjälp i utvecklingsarbetet.

– Alla fyra fakulteterna och Lärarhögskolan har genomfört ett ambitiöst arbete med verksamhetsutvecklingen i enlighet med forskningskontrakten. De sakkunnigas rapport visar inte på stora skillnader mellan de olika fakulteternas och Lärarhögskolans arbetsinsatser. Istället stärker utvärderingen min uppfattning om att fördela avsatta medel så att fakulteterna och Lärarhögskolan får en ökning, som i stort motsvarar deras andel av nuvarande budget, säger Lena Gustafsson.

I Umeå universitets budget, som sätts i treårscykler, kommer den preliminära fördelningen för 2016–2018 till fakulteter, infrastruktur och andra gemensamma avsättningar att se ut som följande:

• 2016 – 16 681 tkr (fastslaget)
  • 2017 – 19 993 tkr (preliminärt)
  • 2018 – 38 628 tkr (preliminärt)

Förslag till fördelning av medlen för 2017 och 2018 görs i budgetarbetet för 2017. Där kommer rektor preliminärt att föreslå att tillskottet år 2017 kvarstår till rektors förfogande och att av tillskottet för år 2018, på preliminärt 10 000 tkr, fördelas till fakulteterna och Lärarhögskolan.

Länk till rektorsbeslutet

Redaktör: Daniel Harju