Undervisning i interprofessionellt lärande

4 mars 2015

Scenariot är ett närståendesamtal på strokerehab med vårdpersonal och en patient och dennes närstående. Det handlar om ett verklighetsbaserat rollspel där studenter tillsammans bedömer och planerar vård och rehabilitering för en patient. Nytt för i år är att fler vårdutbildningar än tidigare deltar.

Det här är ett uppskattat moment i sjuksköterske- och läkarprogrammen sedan cirka 10 år. Nytt i år är att även arbetsterapeut- och fysioterapeutprogrammen deltar. Rollspelet är uppbyggt utifrån realistiska patientfall och syftet är att träna kommunikation och förståelse mellan yrkesgrupper, ledarskap, beslutsfattande, problemlösning och på att ge feedback.

Drygt 250 studenter och 25 lärare från de fyra vårdutbildningarna deltog under en heldag i början av mars, i vårdvetarhuset. Förmiddagen ägnades åt rollspelet då studenterna jobbade i grupper om 25 personer i varje.

Feedback på rollspelet

Några agerade i själva närståendesamtalet och övriga var observatörer.
En arbetsterapeut, läkare, sjuksköterska och fysioterapeut hade samlats för ett närståendesamtal med Sixten som har drabbats av en stroke och hans dotter Lotta från Skellefteå. Studenterna – i sina yrkesroller - pratade med Sixten, Lotta och varandra om hur han mådde och hans framsteg, om vården och rehabiliteringen och vad han behövde hjälp med. Vid några tillfällen kom samtalet in på känsliga frågor som rökning, övervikt och vattenkastning.

Efter rollspelet diskuterades samtalet i mindre grupper utifrån ett antal givna teman som känsloyttringar, konflikter, maktstrategier och beslutsgången. När smågrupperna samlades reflekterade studenterna och lärarna kring hur deltagarna agerat och samarbetat, hur de löste situationer då känsliga ämnen togs upp och hur Sixten och Lotta upplevde samtalet.

Eftermiddagen ägnades åt diskussioner i grupp kring föreställningar och fördomar om andra yrkesgrupper.

Fortsätta utveckla momentet

Momentet om interprofessionellt lärande leds av Martin Fahlström och Anna Saric från enheten för professionell utveckling, tillsammans med Birgitta Jonsson från sjuksköterskeprogrammet.

- Det är spännande att vi nu har kunnat utvidga gruppen studenter. Den här typen av interprofessionell undervisning är nödvändig för alla som ska förbereda sig för arbete inom hälso- och sjukvården, säger Martin Fahlström. Vi är nu inspirerade att fortsätta utveckla det här undervisningsmoment.

Redaktör: Lena Åminne