ALF-finansierade investeringsmedel för forskningsutrustning 2015

13 april 2015

2015 års ALF-finansierade investeringsmedel för forskningsutrustning har tilldelats sju ansökningar. Totalt handlar det om 2 814 000 kronor.

Detta investeringsstöd gäller för medicinteknisk utrustning, IT-utrustning och övrig utrustning för forskningsverksamhet. Bedömningen av ansökningarna görs utifrån ett antal kriterier: att det handlar om klinisk patientnära forskning, att det finns extern finansiering, frågeställningen, gruppens kompetens, metod och att infrastruktur nyttjas av flera.

Richard Palmqvist, professor/överläkare, institutionen för medicinsk biovetenskap, tilldelas 930 000 kronor för Multispektral imaging system.
Anders Behndig, professor/överläkare, institutionen för klinisk vetenskap, tilldelas 260 000 kronor för Pentacam HR® roterande Scheimpflugkamera.
Lucia Mincheva-Nilsson, professor/överläkare, institutionen för klinisk mikrobiologi, tilldelas 325 000 kronor för ZetaView - instrument för nanopartikelanalys.
Charlotte Häger, professor, institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, tilldelas 100 000 kronor för Kistler kraftplatta för kinetikregistrering i rörelseanalyslab.
Christina Lindén, professor/överläkare, institutionen för klinisk vetenskap, tilldelas 140 000 kronor för Carl Zeiss perimeter HFA II 740i 8, "Humphreyperimeter".
Jonathan Gilthorpe, gruppledare, institutionen för farmakologi och klinisk neurovetenskap, tilldelas 820 000 kronor för Seahorse XFe 96 analyzer.
Gustav Andersson, institutionen för integrativ medicinsk biologi (IMB), tilldelas 239 000 kronor för UTC System - "Ultrasound tissue characterisation system".

Redaktör: Lena Åminne