Inbjudan till affiliering-Vaartoe/Centrum för samisk forskning

17 april 2015

Vaartoe/Centrum för samisk forskning inbjuder lärare/forskare och doktorander vid Umeå universitet att affiliera sig med centret. Samtliga anställda och emeriti vid Umeå universitet med intresse för forskningsfrågor med samisk tematik kan affiliera sig.

Umeå universitet har en lång tradition av framstående samisk forskning. Idag bedrivs forskning med samiskt fokus vid universitetets samtliga fakulteter och vid ett flertal institutioner och enheter. Ett utslag av den samiska forskningens ställning var inrättandet av Vaartoe/Centrum for samisk forskning år 2000. Vaartoe/CeSam har sedan dess verkat som en centrumbildning med Humanistisk fakultet som värdfakultet men med ett universitetsövergripande uppdrag.

Vaartoe/CeSam har som uppdrag att bland annat:

• ta ett universitetsövergripande ansvar for samisk forskning
• bedriva och utveckla forskning och
utbildning med samisk tematik
• samverka med samtliga fakulteter och
Lärarhögskolan

• fungera som en resurs i forskning och forskarutbildning
• skapa en kreativ miljö for samisk forskning
• hålla seminarier och konferenser
• kontinuerligt sprida information om
forskningsresultat

Inom ramen for detta uppdrag och i syfte att stärka banden mellan centret och universitets alla institutioner och enheter, samt for att höja profilen för forskning med samisk och urfolks tematik på universitetet inbjuder vi nu lärare, forskare och doktorander vid Umeå universitet att affiliera sig med centret.

Varför affiliera sig?
Som affilierad ingär du i ett nätverk över institutions- och fakultetsgränser med syfte att stimul­era tvärvetenskapliga forskningsprojekt, väcka relevanta forskningsfrågor och sprida forskningsresultat. Målet är att samisk forskning och urfolksforskning ska ha hög synlighet på Umeå universitet, också i universitetets utbildningsutbud.

Som afftilierad får du
- Tillgång till ett nätverk av forskare, lärare och doktorander med intresse for forskning kring samisk tematik
- Möjlighet till ekonomiskt och praktiskt stöd for att bjuda ingästföreläsare och/eller gästfor­skare
- Möjlighet till ekonomiskt stöd vid anordnandet av seminarier ochfeller workshops
- Möjlighet att sitta en tid och arbeta vid centret

För att affiliera dig eller för mer information- kontakta Vaartoe/CeSams forskn­ingskoordinator Isabelle Brännlund (isabelle.brannlund@umu.se)

Som ett led i att stärka nätverket av forskare med intresse för samiska forskningsfrågor, synlig­göra den forskning som görs idag och väcka initiativ till framtida projekt och satsningar inbjuds samtliga affilieradeforskare till det första Vaartoe symposiet som går av stapeln i november.

Inbjudan i PDF-format