Japansk delegation besökte Umeå universitet

23 april 2015

I veckan gästades Umeå universitet av ledningen vid Sverigekontoret för Japanese Society for the Promotion of Science, JSPS – en organisation som finansierar forskning och även främjar internationellt utbyte av forskare och doktorander med Japan. På programmet stod samtal med universitetsledningen och besök vid UCMR /MIMS, UPSC, IceLab och KBC-infrastrukturer.

– Umeå universitet välkomnar forskningskontakter med Japan. Några av våra starka forskningsmiljöer har redan etablerade intensiva samarbeten, och vi hoppas att med hjälp av JSPS fellowship program och andra finansieringsmöjligheter kunna öka utbytet på alla våra forskningsområden, säger Marianne Sommarin, vicerektor för forskning, som tillsammans med rektor Lena Gustafsson gav Hideo Akutsu, föreståndare vid JSPS i Stockholm, och Yuriko Kawakubo, vice föreståndare, en överblick av forskningen vid Umeå universitet.

Intensivt schema
På programmet stod besök vid flera forskningscentrum, som Umeå Centre for Microbial Research – UCMR, The Laboratory of Molecular Infection Medicine Sweden – MIMS, Integrated Science Lab – IceLab och Umeå Plant Science Centre – UPSC, Swedish Metabolomics Centre och NMR Core Facility vid KBC.

– Jag är mycket imponerad över de många internationella och nationella samarbeten som gör ert universitet så attraktivt, och ökar kvaliteten på forskning och utbildning, säger Yuriko Kawakubo.

Mångåriga samarbeten
Sun Nyunt Wai, kontaktperson för JSPS vid Umeå universitet och professor vid institutionen för molekylärbiologi, UCMR och MIMS, informerade besökarna om sina mångåriga samarbeten med japanska forskare som var mycket lyckosamma under de senaste tjugo åren. Vid Umeå Plant Science Centre träffade besökarna Ove Nilsson och Edouard Pesquet, som också har ett väletablerat samarbete med landet och som tillbringat flera månader vid japanska universitet.

En som också har lång erfarenhet av forskningssamarbete med Japan är Gunnar Öquist, som förra året belönades med Den Uppgående solens orden av japanska regeringen för sina betydande insatser för att främja akademiska utbyten och en ömsesidig förståelse mellan länderna.

Finansierar forskning
Förutom att skapa nätverk och organisera möten, ger Japanese Society for the Promotion of Science också ekonomiskt stöd till doktorander, postdoktorer och seniora forskare som vill besöka forskargrupper i Japan. Organisationen bjuder även in framstående japanska forskare till Sverige för att ge föreläsningar och skapa kontakter.

Mer om Japanese Society for the Promotion of Science

Text: Eva-Maria Diehl och Camilla Bergvall