Dags att föreslå elektorer till forskningsråden

2 juni 2015

Umeå universitet ansvarar på uppdrag av Utbildningsdepartementet och Vetenskapsrådet (VR) för att utse elektorer och ersättare till forskningsråd – bland andra Formas, Forte och ämnesråden inom VR – i norra regionen. Sista dag att nominera är den 12 juni.

I höst ska nya ledamöter till Vetenskapsrådets ämnesråd och styrelse, Formas och Forte väljas. Ledamöterna väljs av elektorsförsamlingar vars elektorer utses av lärosätena. Lärosätena är uppdelade i olika regioner där Umeå universitet tillhör region 5 (inom region 5 ingår även Luleå tekniska universitet och Mittuniversitetet, där Umeå universitet har det samordnande ansvaret).

Vetenskapsrådet bestämde utifrån personalstatistik i början av maj fördelningen av elektorer för vår region – 22 från Umeå universitet, 5 från Luleå tekniska universitet och 4 från Mittuniversitetet. Formellt sett har regeringen att fastställa fördelningen under juni månad.

Fri nominering
Rektor har tillsatt en gemensam beredningsgrupp, som ska inhämta förslag från dekaner/motsvarande, samt från elektorsförsamlingen vid Umeå universitet. Fakultetsnämnd eller motsvarande ansvarar för att samtliga behöriga inom ett råds verksamhetsområde ska ges möjlighet att inkomma med egna förslag på det sätt som dekan/motsvarande beslutar.

Behöriga
Behörig att nomineras till elektor är lärare/forskare vid Umeå universitet som är vetenskapligt eller konstnärligt kompetent samt att minst fyrtio procent av hans eller hennes arbete utförs inom verksamhetsområdet för det forskningsråd eller ämnesråd som personen ska delta i val till.

Nomineringar:

För samhällsvetenskaplig fakultet:
Nomineringar skickas via e-post till Åsa P Isaksson

För teknisk-naturvetenskaplig fakultet:
Nomineringar skickas via e-post till Lars-Olof Öhman

För humanistisk fakultet:
Nomineringar skickas via e-post till Peder Aléx

För medicinsk fakultet:
Nomineringar skickas via e-post till Susanne Fahlgren

Snabba ryck – sista dag att nominera är den 12 juni
Elektorer och ersättare från Umeå universitet ska utses under perioden 23 maj–9 september men för att underlätta beredningsgruppens arbete behöver förslaget inkomma redan den 12 juni. Formellt sett är det sedan elektorsförsamlingen som utser elektorerna.

Så, tänk och tyck och ge förslag!

För mer information, kontakta:

Respektive fakultetsnämnd

eller Åke Forsberg, beredningsgruppens ordförande