Varning för skadliga mejl i omlopp

22 september 2015

Under förra veckan fick många personer vid universitetet e-post med rubriken "PostNord – frakt, anmälan, försändelse". Syftet med detta mejl är att lura mottagaren till att klicka på en länk vilket leder till att användarens Windows-dator får flera filer krypterade och löses endast mot betalning.

De e-postmeddelanden som på senare tid har cirkulerat kallas Ransom-ware och är ett allvarligt hot som bara tycks öka. Det senaste angreppet har haft PostNord som avsändare. Syftet med detta mejl är att lura mottagaren till att klicka på en länk för att sedan klicka igen för att godkänna nedladdning av ytterligare filer; i förekommande fall en .zip-fil och därefter en .exe-fil. Att klicka på filerna resulterar i att datorn får flera filer krypterade (låsta) och för att få tillgång till dessa filer igen begärs betalning till kriminella personer. Så här ser det aktuella mejlet ut:

Foto: Umeå universitet

Vad händer om du drabbas?

Om du drabbas, så krypteras omedelbart filerna på din dator. Du kan inte fortsätta arbeta som vanligt. Vi ber dig omedelbart söka assistans direkt hos ITS IT-support vid Umeå universitet. Du ska inte följa instruktionerna som visas på skärmen eftersom universitetet aldrig får betala lösensummor.

Du skyddar dig genom att

• Vara skeptiskt mot okända avsändare som skickar bilagor i e-post. Öppna inte, klicka inte.
• Släng skräpmejl direkt, klicka inte på länkar och bilagor.
• Se till att du har regelbunden backup och kontrollera att backupen fungerar.
• Uppdatera och se till att du har ett aktivt antivirussystem.
• Uppdatera datorns operativsystem så snart uppdateringar finns tillgängliga.

Redaktör: Anna Lawrence