Fortsatt negativt resultat enligt delårsrapport

25 september 2015

Umeå universitets ekonomiska resultat för år 2015 kommer att bli –32 miljoner kronor. Den prognosen slås fast i universitetets delårsrapport, som presenterades för styrelsen på torsdagen.

Efter åtta år med positiva ekonomiska resultat redovisade Umeå universitet ett negativt resultat år 2013 med –109 miljoner kronor. Året efter – 2014 – blev resultatet –8 miljoner kronor. Det är alltså för tredje året i rad som universitetets ekonomiska resultat ligger på minus.

– I budgeten för år 2015 planerades för ett ekonomiskt resultat på –30 miljoner kronor, så att resultatet blir negativt är inte en överraskning på något sätt. Däremot kan vi säga att vi följer budgetplaneringen i stort, säger biträdande universitetsdirektör Per Ragnarsson.

Totalt har universitetets intäkter ökat med 19 miljoner kronor (+ 0,9 procent) första halvåret 2015 jämfört med 2014. Kostnaderna vid samma jämförelse har ökat med 36 miljoner kronor (+1,7 procent).

En post som har ökat mycket är kostnader för personal. Första halvåret 2015 har kostnaderna ökat med 46 miljoner kronor (+3,4 procent) jämfört med motsvande period 2014.

– Personalkostnaderna har ökat inom samtliga verksamhetsgrenar, men särskilt tydligt är ökningen inom forskning och forskarutbildningen där personalkostnaderna ökat med 29 miljoner kronor. Orsaken till de ökade kostnaderna är främst lönerevisionen och höjt lönekostnadspåslag, säger Per Ragnarsson.

Enligt Riksrevisionens översiktliga granskning finns inget att anmärka på i delårsrapporten.

Läs mer i delårsrapporten