Nominera lärarrepresentanter till universitetsstyrelsen

22 september 2015

Samtliga medarbetare vid Umeå universitet inbjuds att ge förslag på lärarrepresentanter och gruppsuppleanter till universitetsstyrelsen för perioden 1 januari 2016 – 31 december 2018. Nomineringar ska skickas in senast den 21 oktober.

Tre ledamöter som företräder universitetets lärare och två gruppsuppleanter med en inbördes fastställd turordning – första respektive andra gruppsuppleant – ska väljas till universitetsstyrelsen för kommande treårsperiod. Det är elektorsförsamlingen som slutligen utser styrelseledamöterna, men redan nu är det dags att nominera valbara kandidater.

Valbara

Vetenskapligt kompetenta lärare anställda vid Umeå universitet med en anställning på minst 50 procent av heltid och som gäller tills vidare är valbara som lärarrepresentanter i universitetsstyrelsen.

Vidare får föreslagen person under mandatperioden inte uppnå 67 års ålder samt innehavt två, på varandra följande, mandatperioder om totalt sex år som lärarrepresentant i universitetsstyrelsen.

Med vetenskapligt kompetenta lärare avses i detta sammanhang, tillsvidareanställda universitetslektorer, professorer, biträdande universitetslektorer, övriga disputerade lärare enligt gällande anställningsordning samt forskarassistenter. Även professorer och lektorer på konstnärlig grund räknas till denna kategori.

Prefekter, biträdande prefekter, ställföreträdande prefekter eller ledamöter i fakultetsnämnd kan inte komma ifråga som ledamot i styrelsen.

Nominering

Elektorsförsamlingen ser gärna att nominerade personer har bred och djup kunskap om universitetets verksamhet. Föreslagen person ska vara vidtalad och ha accepterat nomineringen.

Nomineringen tillsammans med en kort CV (max 2 A4) mailas till akademisekreterare Daniel Andersson, daniel.l.andersson@umu.se, senast den 21 oktober kl. 16.00.

Val av lärarrepresentanter till universitetsstyrelsen genomförs vid elektorsförsamlingens andra möte den 26 november.

Läs mer om val av lärarrepresentanter till universitetsstyrelsen

Valberedningen på uppdrag av elektorsförsamlingen:

Professor Heidi Hansson, Språkstudier (Valberedningens ordförande)
Professor Fredrik Almqvist, Kemi
Professor Diana Berggren, Klinisk vetenskap