Sammanfattning av Lärardagen

4 september 2015

Tisdag den 25 augusti hölls den årligen återkommande Lärardagen. Drygt hundra lärare från samhällsvetenskaplig fakultet deltog och temat var "Att undervisa i studerandeaktiva miljöer – en utblick i omvärlden".

Ulrika Haake inledde med en kort sammanfattning av Umeå universitets förslag på ett nytt kvalitetssystem, och pushade även för den nya omgången av Pedagogisk meritering.

Ulf Hedestig och Mikael Söderström från institutionen för informatik föreläste därefter om studerandeaktiva lärandemiljöer, och gav även några konkreta exempel på sådana.

Efter förmiddagsfikat föreläste dagens inbjudne gäst Jakob Kuttenkeuler, från Kungliga tekniska högskolan. Han talade om hur man som lärare kan förbättra studenternas lärande utan att lägga ner mer tid själva.

Lunchen intogs på Universum.

På eftermiddagen hölls tre parallella workshoppar. Göran Landgren och Andreas Lund belyste problem och utmaningar som kan uppstå i undervisningen och visade exempel på hur screencast kan möta utmaningarna. Åse Tieva, institutionen för kostvetenskap, och Bengt Malmros, enheten för universitetspedagogik och lärandestöd, visade hur man kan utveckla studenters förståelse genom studerandeaktiva arbetsformer och digitala verktyg. Satish Patel, humlab, pratade bland annat om att återskapa lärandemiljön i olika former.

Dagen uppskattades av många.

Här finns föreläsarnas ppt-presentationer.