Nominera till samhällsvetenskapliga fakultetens pedagogiska pris

22 januari 2016

Nu är det dags att nominera samhällsvetenskapliga fakultetens pedagogiska pristagare för 2016. Förslaget ska skickas in senast den 22 februari.

Varje år delar samhällsvetenskapliga fakulteten ut ett pedagogiskt pris i syfte att uppmärksamma lärare som gör goda pedagogiska insatser i utbildningen. Utlysningen riktats till alla lärare med läraranställning.
Fakulteten har ett omfattande utbildningsuppdrag och det är viktigt att visa hur betydelsefullt det är med engagerade lärare. Tanken är att priset ska innebära ett erkännande för och en uppmuntran till fortsatt engagemang för utveckling av våra utbildningar.

Priset ska i år tilldelas en lärare som på ett kreativt och hållbart sätt bidragit till utveckling av utbildning i relation till utbildningsmålen i Vision 2020, som övergripande handlar om:

• Utbildning för gränslös kunskap
• Attraktivt utbildningsutbud på alla nivåer (stärka avancerad nivå)
• Möten med forskning (forskningsanknytning) och omgivande samhälle
• Hög lärarkompetens
• Stark internationell dimension

Prissumman är 30 000 (brutto) och priset tilldelas i normalfallet en person men kan också delas.

Institutioner och enheter med utbildningsuppdrag inbjuds att nominera pristagare. Nomineringen ska innehålla en beskrivning av den nominerades pedagogiska verksamhet och en motivering utifrån någon/några av utlysningstextens fem punkter ovan. Nomineringstexten får omfatta max två A4-sidor.

Bedömningskommittén består av prodekan, utbildningsledare samt representanter för de lärare vid fakulteten som utsetts till excellenta eller meriterade lärare.

Nomineringen insänds av prefekt/föreståndare till utbildningsledare Nils Eriksson vid fakultetskansliet: nils.eriksson@umu.se, senast 22 feb. Rubricera förslaget "Förslag på pedagogisk pristagare vid Samhällsvetenskapliga fakulteten 2016". Nils besvarar också eventuella frågor.

Prisutdelning sker i samband med universitetets vårpromotion den 21 maj 2016.

Redaktör: Eva Stoianov