Avtal om läkarutbildning på fyra orter undertecknat

2 februari 2016

Landstingen i de fyra nordligaste länen har tillsammans med Umeå universitet undertecknat ett förnyat samarbetsavtal om läkarutbildning på fyra orter. Avtalet löper till den 31 december 2017.

I det tvååriga avtalet konstateras att resultatet av regionaliseringen, som innebär att studenter på läkarutbildningen vid Umeå universitet under utbildningen byter studieort och fullgör delar av sin kliniska utbildning vid länssjukhusen och i primärvården i de fyra nordligaste landstingen i syfte att förbättra rekryteringen, har varit mycket positivt.

I avtalet har parterna, som består av Landstinget i Västernorrland, Norrbottens läns landsting, Region Jämtland Härjedalen och Västerbottens läns landsting, tillsammans med Umeå universitet, kommit överens om att fortsätta med en oförändrad omfattning av läkarutbildning på fyra orter, parternas respektive ansvarsområden, samt ekonomiska åtaganden. I avtalet har parterna även kommit överens om att Umeå universitet under terminstid kan placera studenter till studieorterna utanför Umeå. Omfattningen av denna utlokalisering ska fastställas i särskilda avtal med respektive landsting/region.

Parterna är överens om att stärka den akademiska miljön vid orterna Sundsvall, Sunderbyn och Östersund. För att upprätthålla denna satsning åtar sig nu landstingen att årligen tillskjuta forskningsmedel.

– Det är glädjande för Umeå universitet att detta avtal nu har kommit i hamn. Det ger oss ökade möjligheter att stärka den akademiska miljön, och möjliggör en fortsatt läkarutbildningvid de fyra utbildningsorterna, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.