Löneuttag utreds av universitetet

5 februari 2016

Västerbottens-Kuriren den 4 februari innehåller flera artiklar om en professor anställd vid Umeå universitet som anklagas för att ha tagit ut löner på ett felaktigt sätt.

Under den gångna hösten innehade den anställde en gästprofessur vid ett utländskt universitet, och ska då ha tagit emot lön och ersättningar dels från Umeå universitet, dels från det utländska lärosätet.

I tidningsartiklarna görs det gällande att den professorn inte informerade universitet om sina extrainkomster på ett korrekt sätt. Det skulle kunna innebära ett brott mot Umeå universitets regelverk.

– Ärendet är ännu under utredning, och först när utredningen är klar går det att säga vilken information som getts och tagits emot och om professorn har gjort något fel, säger prorektor Anders Fällström.