Studenter släpper Plugga vidare-podd

10 februari 2016

Plugga vidare-podden startade på initiativ av två studenter, Sofia Berglund och Veronica Selenwall som läser medieproduktion på Umeå universitet. De ville göra en podd om olika utbildningsprogram. Igår släpptes det första avsnittet.

– I varje avsnitt pratar vi med en person som pluggar något program på Umeå universitet. Vi snackar om innehållet i deras program men också högt och lågt om livet, Umeå och framtiden berättar Veronica Selenwall.

– Podcasten blir ett alternativ till skriven text om våra program, men detta blir mer lättsamt och lättillgängligt. Förhoppningen är att avsnitten ska väcka nyfikenhet och att lyssnaren ska känna att programmet kanske kan vara något att ansöka till säger Sofia Wiesler, områdeschef studentrekrytering.

I onsdags släpptes det första avsnittet. Framöver kommer ett nytt varje onsdag och i dagsläget finns sex avsnitt producerade.

Sofia Wiesler och studenterna Sofia Berglund och Veronica Selenwall firar med alkoholfritt bubbel inför släppet av det första avsnittet av Pluggavidare-podden.

Foto: Ulrika Bergfors Kriström

Lärt av varandra

– Självklart ville vi haka på Sofia och Veronicas idé. Vi har coachat dem genom att hjälpa till med konceptet, hittat studenter och faktagranskat. I övrigt har de producerat själva berättar Sofia Wiesler.

– Eftersom podcast är en kanal som vi inte prövat förut har det varit en utmaning och studenterna har delat med sig av sina kunskaper om hur målgruppen lyssnar på poddar. Genom det är det lättare att hitta rätt nivå och tilltal på innehållet tillägger Sofia Wiesler.

– Det känns skitkul nu när första avsnittet släpps. Och lite pirrigt såklart. Vi hoppas att någon som varit osäker kan bli peppad att söka nu i höst säger Sofia Berglund.

Om Plugga vidare-podden

Du hittar podden på Studentbloggen http://blogg.umu.se/studentbloggen/plugga-vidare-podden/ med ett nytt avsnitt varje vecka.

Du kan även lyssna på Plugga vidare-podden via din smarta mobiltelefon genom att ladda ner den i en app för podcasts t. ex. iTunes.

Om man vill vara med och få ett avsnitt om ett utbildningsprogram kan man höra av sig till Sofia Wiesler på Kommunikationsenheten.