Arbetsmiljöorganisation

Att skapa en god arbetsmiljö är en gemensam angelägenhet för ledning, anställda och studenter och alla har ansvar att medverka. Arbetsmiljö- och säkerhetsarbetet ska ske enligt gällande lagar och förordningar samt inom ramen för universitetets egna policier, handlingsplaner, riktlinjer och föreskrifter.

Arbetsmiljöarbetet samordnas och bedrivs på institutions- eller enhetsnivå. Prefekt eller enhetschef ansvarar för att leda institutionens arbete enligt skriftlig uppgiftsfördelning från dekan till prefekt. Fakultetsnämnden ska leda hela fakultetens arbetsmiljöarbete samt genomföra en tydlig delegation till prefekter men även följa upp att delegationen fungerar. Dekanen ska även sammanställa institutionernas handlingsplaner en gång per år och sedan rapportera olika planerade åtgärder till rektor och Arbetsmiljökommittén.

Formerna för samverkan i arbetsmiljöfrågor regleras i Lokalt kollektivavtal för samverkan och utveckling, Dnr 2013/1166.

Nominering av arbetsmiljöombud - blankett.

Arbetsmiljöombud

Arbetsmiljöombudet ska företräda dig som anställd i arbetsmiljöfrågor. Hen ska engagera sina kollegor att medverka i arbetsmiljöarbetet samt vara en resurs och samtalspartner till prefekten eller enhetschefen. Uppdraget som arbetsmiljöombud utförs i tjänsten. Formellt utses arbetsmiljöombudet av facken gemensamt, men ska väljas av medarbetarna vid till exempel en arbetsplatsträff.

Studenternas arbetsmiljöombud

Institutioner och enheter med studenter ska inkludera studenternas arbetsmiljö i sitt arbetsmiljöarbete och prefekter, chefer och arbetsmiljöombud ska därför ha en nära samverkan med studenternas arbetsmiljöombud. Ombuden har god kunskap om arbets- och studiemiljön och är därför en viktig kontakt i arbetsmiljöarbetet. Studenternas ombud väljs varje år av studentkårerna och en uppdaterad lista hittar du under rubriken Relaterad information här på sidan.

Arbetsmiljökommittén (AMK)

Arbetsmiljökommittén utgör en del av universitets samverkansorganisation. Arbetsmiljökommitténs uppgift är att delta i planering och ge riktlinjer för det systematiska arbetsmiljöarbetet och andra insatser som leder till att arbetsmiljömålen uppfylls samt följa och analysera resultatet av vidtagna åtgärder. Vid minst sex tillfällen per kalenderår sammanträder universitetets arbetsmiljökommitté.

Mandatperiod

2014-03-01--2017-02-28

Roll Namn Funktion
Ordförande Caroline Sjöberg Universitetsdirektör
Vice ordförande Lars Nordlander Personalchef
Sekreterare  Jeanette Lövqvist Utvecklingskonsult, Personalenheten
Ledamöter Carolin Johansson Arbetsmiljösamordnare, Fysisk arbetsmiljö
  Anton Sandin Studiesocialt ansvarig och huvudstuderandearbetsmiljöombud, Umeå studentkår
  Hanna Norberg Studiesocialt ansvarig och huvudstuderandearbetsmiljöombud NTK
  Linda Johansson Huvudarbetsmiljöombud
  Inger Cullman Huvudarbetsmiljöombud
  Siv Sjödin SEKO
  Christina Boström SACO
  Mats-Åke Moritz-Lundkvist ST/OFR

Vid två av arbetsmiljökommitténs möten per kalenderår adjungeras en företrädare från företagshälsovården och en företrädare från studenthälsovården. Vid behov kan ytterligare personer bjudas in.

Stödresurser

Fysisk arbetsmiljö, arbetsmiljösamordnare Carolin Johansson, tfn 786 69 55
Psykosocial arbetsmiljö, arbetsmiljösamordnare Jeanette Lövqvist, tfn 786 53 79 och Anna Mothander, tfn 786 66 78
Säkerhet Jörgen Sandström, tfn 786 65 55
Konsult kemiska ämnen, Olle Nygren, tfn 786 54 83
Konsult radioaktiva ämnen, Heikki Tölli, tfn 785 35 51
Miljö, miljösamordnare, Åsa Bäckström, tfn 786 90 54
Lika villkor, Agnes Lundgren tfn 090-786 78 24 och Caroline Henrysson tfn 090-786 80 46, Linn Malmros (linn.malmros@umu.se)

Huvudarbetsmiljöombud 2014-03-01--2017-02-28

Inger Cullman, tfn 786 74 90
Ann-Kristin Olovsson, tfn
Linda Johansson, tfn 786 67 11
Therese Stenlund, tfn 786 91 38
Lars-Åke Persson, tfn 786 59 13

Huvudstuderandearbetsmiljöombud 2014-07-01--2015-06-30

NTK: Hanna Norberg
Medicinska studentkåren: André Lundgren
Umeå studentkår: Anton Sandin

Företagshälsovården/Feelgood tel 17 63 80

Studenthälsovården tel 786 90 50

Arbetsmiljökommitténs möten

2017

29/8 13-15

18/10 13-15

Protokoll AMK innevarande år

Personalenheten
2017-04-24