Vikten av att skapa utrymme för nyfikenhet

26 november 2021

Universitetets science center har äntligen öppnat sina fysiska dörrar och välkomnar nyfikna besökare, små som stora. Bildmuséets nya granne på Konstnärligt campus heter Curiosum och är fyllt med experimentlusta och upptäckarglädje.

Umeå universitets kärnverksamhet är att bedriva forskning och högre utbildning med hög kvalitet. I uppdraget ingår också att göra vetenskap tillgängligt för en bred allmänhet. Ett offentligt science center passar utmärkt för att stimulera barns och ungas nyfikenhet på vetenskap och teknik.

Katrine Riklund, prorektor vid Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

Nyfikenheten är viktig att ta vara på, då den kan utvecklas till vilja till lärande och kommande universitetsstudier. I grunden handlar det om att skapa ett positivt förhållningssätt till lärande och insikten att kunskap är något häftigt och värdefullt. Självklart vill vi också stimulera vuxnas nyfikenhet, på Curiosum kan alla få utlopp för sin nyfikenhet.

Den generation som nu växer upp står inför komplexa frågor där vikten av att världen ska nå uppsatta klimatmål ligger högt på agendan, men de kommer även beröras av frågor som rör kompetensförsörjning och digital omställning. För att lösa samhällsutmaningar behövs vetgiriga och kreativa människor i alla åldrar, som samarbetar med olika perspektiv och kunskapsområden. Att ge barnen tillgång till ett science center som kan svara på flera av de "varför då?" som barnen funderar på. Frågan "varför?" är också en närvarande fråga för forskare.

Ett science center är en plats där människor på ett lekfullt sätt får utforska, upptäcka och hitta nya lärdomar vilket bidrar till den egna utvecklingen. Genom att skapa utrymme för nyfikenhet föds lusten att vilja veta mer. Att söka och finna kunskap är en stark drivkraft och den leder mot insikten att du kan påverka och vara en del av lösningen.

Curiosums verksamhet bygger på tre grenar, den pedagogiska mötesplatsen, besöksmålet och att vara en forsknings-, utvecklings- och innovationsmiljö. Verksamheten har en tydlig koppling till kompetensförsörjningsfrågan. Vi är mitt i en snabb industriell omställning och utveckling med stort fokus i norra Sverige. Kompetensförsörjning är mer än någonsin högst aktuellt både ur ett regionalt perspektiv och i en nationell kontext. Frågan rör Sveriges konkurrenskraft och innovationsförmåga.

Universitetet deltar i olika nätverk med andra science centers i Sverige, för att utbyta kunskap och erfarenheter. För Curiosums innehåll är samarbetsaspekten också viktig. Här finns en medveten tanke och pedagogisk modell, men det finns givetvis också aktiviteter för den som föredrar att utforska själv.

Tillkomsten av Curiosum blev möjlig just tack vare samarbete, när akademin krokade arm med kommunen, arbetslivet och allmänheten. Resultatet blev en lekfull mötesplats där flera generationer kan träffas för att utforska, samarbeta och uppleva saker tillsammans. En satsning som på längre sikt kan bidra till att utveckla individer liksom samhället, utifrån att utbildning är en grundbult.

Under de invigningshelger som nu pågår har Curiosum valt att lyfta olika teman som bygger på verksamhetens olika delar. Från digitala världar, till rymden med visningar i domteatern, vetenskapliga experiment och kreativt byggande.

En donation från Knut och Alice Wallenberg har gjort domteatern möjlig. Förutom vår domteater ingår domteatrar vid Visualiseringscenter i Norrköping, Universeum i Göteborg, Malmö Muséer Science Center och Tekniska Muséet i Stockholm i donationen. I samarbetet ingår också resurser att skapa fem produktioner för visning i domteatrarna.

Besökarna möts av interaktiva aktiviteter, installationer och visualiseringar av forskning. Ambitionen är också att förmedla hur kunskap byggs upp, då forskare ofta jobbar med att utveckla redan känd vetenskap.

Jag tror att vi kan öka intresset för högre utbildning genom att ge allmänheten en ökad närhet till vad universitetet gör, låta besökarna träffa forskare och ta del av vetenskap och teknik på ett lustfullt sätt. Nyfikenhet är ingången till det mesta. Kanske du också fångar chansen att lära dig något nytt?