Det nya postdoktoravtalet är ett välkommet ljus i decembermörkret

3 december 2021

Det nya avtalet för postdoktorer kommer att gynna förutsättningar för postdoktorer, lärosäten och Sveriges internationella konkurrenskraft.

Högskolesektorn har länge adresserat önskemålet om att omförhandla det befintliga postdoktoravtalet, främst med sikte på att möjliggöra längre anställningar för postdoktorer. Arbetsgivarverket, Offentliganställdas förhandlingsråd (OFR) och Saco-S har kommit överens om ett nytt avtal om tidsbegränsad anställning som postdoktor. Avtalet gäller från och med den 1 februari 2022 och ersätter tidigare avtal.

Rektor Hans Adolfsson

Foto: Mattias Pettersson

Jag är nöjd över att avtalet nu är i hamn. Den nya överenskommelsen innehåller flera glädjande förändringar som kommer att gynna utvecklingen för postdoktorer, Umeå universitet och Sveriges internationella konkurrenskraft.

Den största förändringen är att det nya avtalet ger oss som universitet stöd för att anställa en postdoktor under en längre tidsperiod, från tidigare högst två år till högst tre år. Avtalet ger också stöd till att presumtiva postdoktorer kan ansöka om en anställning innan avlagd doktorsexamen, något som tidigare varit en begränsning. Doktorsexamen ska dock vara avlagd senast då anställningsbeslutet fattas.

En möjlighet till treårig postdoktorsanställning innebär att vi kan skapa en tryggare och mer långsiktig anställning för såväl den enskilde postdoktoren som för forskningsledaren och den forskningsmiljö där verksamheten bedrivs. Då postdoktorsanställningen ofta är det första steget i den akademiska karriären medför en längre anställningsperiod bättre meriteringsmöjligheter inför exempelvis kommande biträdande lektors- eller lektorsanställningar. En möjlighet till en treårig postdoktorsanställning rimmar också mycket bättre med dispositionstiden för de externa projektbidrag som ofta används för att finansiera just postdoktorsanställningar.

Vi konkurrerar om kompetenta postdoktorer i ett internationellt sammanhang och jag är övertygad om att det nya avtalet kommer att stärka Sverige som kunskapsnation och därmed öka universitetets internationella attraktivitet. Det är viktigt att värna om en mångfald av studenter och medarbetare, där internationella postdoktorer tillför kompetens, erfarenheter och perspektiv som behövs för att utveckla universitetets akademiska miljö. Nu kommer vi att kunna ge även den anställningskategorin bättre villkor.

Redaktör: Hans Adolfsson