Kännbara konsekvenser på biblioteket under pandemin

3 juni 2021

Universitetsbiblioteket har, liksom alla verksamheter vid universitet, fått anpassa sig efter rådande restriktioner under pandemin. För en sådan viktig samlingsplats, med tusentals besökare varje pandemifri dag, har utmaningen varit tuff och konsekvenserna påtagliga för studenter och medarbetare som använder bibliotekets tjänster.

Sedan pandemin bröt ut på allvar för mer än ett år sedan har universitetet anpassat verksamheten efter rådande rekommendationer. Även om vi nu, i början av juni, verkligen kan se ljuset i tunneln, var läget i början av maj ett helt annat. För bara en knapp månad sedan var antalet rapporterat smittade studenter och medarbetare det högsta hittills under 2021. På grund av det allvarliga smittläget gick universitetet då ut med en påminnelse om att alla som kunde skulle undvika att vistas i lokalerna på campus. Det kan vara bra att påminna sig om hur snabbt det har svängt.

Årets och vårens restriktioner har förstås också påverkat Universitetsbiblioteket.

Dieter Müller, vicerektor

Foto: Mattias Pettersson

Universitetsbibliotekets tre bibliotek är inte vilka lokaler som helst, utan naturliga samlings-, studie- och arbetsplatser för studenter och medarbetare, där vanligtvis omkring 5 000 personer passerar varje dag. Väldigt många använder också Universitetsbibliotekets olika tjänster. Som ordförande i Biblioteksstyrelsen kan jag intyga vilket hårt jobb som utförts på Universitetsbiblioteket under pandemin för att följa de rekommendationer och restriktioner som gällt vid varje givet tillfälle och i enlighet med Umeå universitets beslut.

Universitetets pandemibeslut har berört till exempel öppettider och tillgång till studieplatser, och sedan en tid tillbaka har biblioteket bara öppet för lån och återlämning av böcker, och för utskrifter och kopiering. Idag är det alltså inte möjligt att sitta och studera i biblioteket, och alla grupprum och studieplatser är stängda. Att kunna genomföra Universitetsbibliotekets grunduppdrag och samtidigt begränsa den fysiska närvaron av medarbetare och studenter är ingen enkel ekvation. Det är därför tillfredsställande att Universitetsbiblioteket har kunnat hålla öppet även under en tid då exempelvis folkbiblioteken ibland varit helt stängda.

För Universitetsbiblioteket har också frågan om reservationer och krav påverkats av det förändrade smittläget och universitetets rekommendationer till medarbetare och studenter. Just nu utreds hur lånade böcker kan krävas in på ett både rättssäkert och pandemisäkert sätt – en hantering som visat sig vara svår i en situation när också pandemilagstiftningen ska följas. Många användare har också haft synpunkter på hur pandemilagen implementeras på Universitetsbiblioteket, något som har lett till att regelverket ska ses över. Tills frågan är löst är det därför inte längre möjligt att reservera böcker, och reservationer lagda sedan tidigare har tagits bort.

Som en del av Umeå universitet, följer biblioteket de beslut som gäller för universitetet. Som myndighet har universitetet ett ansvar och en skyldighet att följa de smittskyddsåtgärder som regeringen, Folkhälsomyndigheten och Region Västerbotten beslutar om – allt för att ge våra medarbetare och studenter en så trygg och säker arbets- och studiemiljö som möjligt.

Att löpande anpassa verksamheten på en så stor myndighet har verkligen testat vårt tålamod under pandemin, men förståelsen för det allvarliga läget har varit hög och åtgärderna har också visat sig effektiva och genomförbara. Och genom att alla dragit – och drar – sitt strå till stacken, hoppas vi också kunna se fram emot en termin med mer normala vanor och rutiner.

När höstterminen börjar planerar biblioteket att kunna öppna upp alla tjänster och ha normala öppettider, givetvis utifrån de rekommendationer som gäller då.

Det ser jag – och nog vi alla – verkligen fram emot.

Redaktör: Dieter Müller