Hur påverkas universitetet av ökad inflation och ökade räntor?

13 oktober 2022

Den senaste tiden har flera universitet signalerat oro för ökade lokalkostnader i och med ökad inflation. Umeå universitet har gjort en analys av vilken påverkan ökad inflation, ökade energipriser och höjda räntor får för Umeå universitets ekonomi.

I min roll som biträdande universitetsdirektör och budgetchef ser jag det som viktigt att titta på helheten för universitets ekonomi och inte bara lokalkostnader. I nedanstående diagram framgår hur universitetets kostnader fördelade sig år 2021:

Diagram som visar fördelning av universitetets kostnader år 2021.

Foto: Planeringsenheten

Vi räknar med att våra hyreskostnader, inklusive energikostnader, kommer att öka med ca 7—8 procent år 2023 jämfört med i år. Men vi har ett bra utgångsläge eftersom det redan i beslutad internhyra 2023 ingår indexjustering med 3,5 procent. Resterande del av kostnadsökningen kan hanteras genom att det i år finns ett visst överskott inom internhyran. Detta innebär att den beslutade internhyran för 2023 gäller, internhyran ökar med 1,9 procent jämfört med i år.

Per Ragnarsson, biträdande universitetsdirektör vid Umeå universitet

Foto: Mattias Pettersson

Du kanske känner till att personalkostnaderna inte påverkas kortsiktigt av ökad inflation, eftersom det finns ett tecknat avtal för perioden t.o.m. 2023-09-30.

Inom övriga driftskostnader innebär inflationen i många fall ökade kostnader. Det finns bland annat ett tryck från vissa leverantörer om att få höja priserna. Dessa kostnadsökningar bedömer vi kan hanteras inom ramen för befintliga resurser år 2022 och 2023 inklusive tillgängligt myndighetskapital.

Vi ser så här långt inget som tyder på att universitetets anslagsintäkter eller intäkter av bidrag och uppdrag år 2023 kommer att påverkas av ökad inflation.

Jag har också undersökt hur ökade räntor påverkar universitetets ekonomi. Här är effekten positiv för universitetet eftersom vi har mer medel tillgängliga (myndighetskapital och oförbrukade bidrag med mera) än de medel vi lånar till investeringar. Detta innebär ökade intäkter med netto ca 18 miljoner kronor per år för varje procentenhet som Sveriges Riksbank höjer styrräntan.

Sammanfattningsvis har Umeå universitet en stabil ekonomi som klarar denna situation. Efter avstämning i universitetsledningen, ledningsrådet med bland annat dekaner och i universitetsstyrelsen är vår bedömning att universitetet klarar ökad inflation och ökade räntor utan att behöva göra förändringar i beslutad budget för år 2023.

Inriktningen är fortsatt att universitetet i så hög grad som möjligt årligen ska nyttja de tillgängliga resurserna till att bedriva utbildning och forskning av hög kvalitet. Det är därför viktigt att chefer på universitetet inte vidtar några bromsåtgärder på grund av ökad inflation.

Redaktör: Per Ragnarsson