Vårt samarbete inom Europauniversitetet börjar bli mer konkret

21 oktober 2022

Vi fortsätter att bygga nätverk och planera för ett utökat samarbete inom vår allians med åtta andra lärosäten för att bilda ett Europauniversitet. Idéerna och engagemanget inom AcrossEU som är namnet på det allianspartnerskap där Umeå ingår är något jag verkligen vill värna om, även om vår ansökan till EU inte gick hela vägen i juli.

Inom allianspartnerskapet planerar vi att etablera fyra gemensamma samarbetscentrum. Umeå kommer tillsammans med universitetet i Fribourg att vara ansvarig för ett av dem: Centre for Future European Education and Joint Research. Förra veckan blev det äntligen dags för det första arbetsgruppsmötet för att mer konkret börja diskutera möjligheter och praktiska förutsättningar för att få till ett givande gemensamt arbete. Verksamheten vid Universitetspedagogik och lärande och vårt nya Learning Lab är några områden där vi ser en självklar framtida koppling till vårt planerade centrum.

Heidi Hansson, vicerektor vid Umeå universitet

Foto: Mattias Pettersson

Mötet gav mycket goda resultat i form av idéer och planer för fortsatt arbete, men framför allt gav det mersmak. En grundförutsättning för att komma vidare i vad som trots allt är en rejält spretig samarbetsform är att vi bygger tillit och förståelse. Våra samarbetspartner fick tillfälle att träffa sina motsvarigheter vid International Office, Forskningsstöd och samverkan, Universitetspedagogik och lärande och universitetsledning, och redan till våren planeras jobbskuggning och utbyten för lärare och annan personal.

En av förutsättningarna för ett fullskaligt samarbete så som vi beskrivit i vår ansökan till EU är förstås att vi får medel beviljade i nästa ansökningsomgång. Men även om samarbetet inom allianspartnerskapet inte kan utvecklas enligt hela planen har vi mycket att vinna på att genomföra det vi kan. Samarbete och nätverkande på det här sättet ger nya perspektiv och idéer för lösningar som vi annars kommer att gå miste om.

Trots att vi kommer från olika platser i Europa så delar vi många utmaningar. Bland annat ser jag goda möjligheter att diskutera utbildningsfrågor och möjligheterna att tillsammans utveckla nya utbildningar eller kurser med koppling till Agenda 2030 och EU:s gröna giv som är den europeiska motsvarigheten. Samhällets utmaningar diskuteras mellan regeringar i EU, och självklart ska samma diskussion föras mellan lärosäten. I den högre utbildningen och forskningen kan vi skapa den kunskap som behövs för att bli en del av lösningen. Liksom andra svenska lärosäten har Umeå universitet fått ett regeringsuppdrag för att öka kursutbudet inom klimat och hållbarhet. Genom ett europeiskt samarbete kan vi ge och få intryck och idéer som kan användas i vårt samhälle.

Under våren kommer jag att ha ett uppdrag som rektors rådgivare för att fortsätta och förhoppningsvis slutföra den första fasen av arbetet med AcrossEU. Här vill jag inte minst arbeta för att hitta former för studentengagemang och inflytande. Jag tror också starkt på mobilitet som ett sätt att ge näring till idéer och nyskapande forskningsprojekt. Att arbeta med att förbättra stödet till och omfattningen av student- och medarbetarutbyten mellan Europas universitet ser jag som en viktig fråga som vi kan förstärka genom ett allianspartnerskap. Det är viktigt för kvaliteten på både vår utbildning och forskning.

På sikt handlar det också om att utmana bilden av vad utbyten är och hur de genomförs. Vi vet alla hur resande kan tära på både planet och person. Vilka nya idéer kan uppstå när vi från olika geografiska hörn av Europa samlas för att lösa det?

Redaktör: Heidi Hansson