Ett arbete som aldrig kan eller ska ta slut

10 mars 2023

Universitetet ska vara en trygg arbets- och studieplats för medarbetare och studenter oavsett var i verksamheten du befinner dig och avsett vem du möter. Vi i universitetsledningen arbetar vidare tillsammans, och i nära dialog, med ledningar och råd på alla nivåer inom universitetet, för att nå nolltolerans kring kränkande särbehandling, trakasserier och sexuella trakasserier. Det är viktigt att fortsätta arbeta systematiskt med de här frågorna även efter att de åtgärder som utredaren Karin Röding föreslagit är genomförda. Vi är en bit på väg men arbetet med att skapa en trygg och säker arbetsmiljö för alla måste ständigt pågå.

I januari kom en rapport från Arbetsmiljöverket som visar att nästan 70 procent av de inspektioner Arbetsmiljöverket genomfört med inriktning på hantering av kränkande särbehandling, hade brister som krävde åtgärder. Inspektionerna genomfördes inom gruppen trossamfund, universitet och högskolor samt kultursektorn.

Rektor Hans Adolfsson.

Foto: Mattias Pettersson

Med det sagt är det inte en ursäkt för att kränkningar och trakasserier även förekommer vid Umeå universitet. Det ska inte förekomma kränkande särbehandling, trakasserier eller sexuella trakasserier alls vid vårt lärosäte. Tillsammans har vi ett fortsatt och gemensamt arbete att göra för att det inte ska förekomma, både i det mellanmänskliga samtalet och genom det ramverk och stöd som ska finnas på plats för att förebygga att det sker.

Det har varit mycket värdefullt att få hjälp med att från ett utifrånperspektiv titta på vår hantering av de trakasserier som VK-granskningen lyfte fram hösten 2021. Utredaren Karin Röding gav oss 32 framåtsyftande förslag att arbeta vidare med. Det är ett arbete som har varit prioriterat och det är glädjande att 31 av de 32 förslagen är genomförda eller på väg att slutföras. Ett tydligt exempel är det nyss inrättade STAR-teamet som är ett stöd till dig som chef för att förebygga och hantera kränkande särbehandling, trakasserier och sexuella trakasserier. Ett annat exempel är en rad förtydliganden i universitetets regelverk. Jag ser också att det pågår viktigt och bra arbete i rätt riktning i alla delar av verksamheten.

Ett av Karin Rödings förslag handlar om hur universitetets arbetsmiljö- och lika villkorsarbete ska organiseras. Det har professor Ulrika Haake på universitetsledningens uppdrag tittat vidare på i en fördjupad utredning där flera intressanta förslag till förändringar föreslås. Just nu pågår diskussioner i olika forum för att se vilka delar av utredningen som universitetet ska arbeta vidare med. Min förhoppning är att vi har en plan på hur vi tar förslagen från Ulrika Haakes utredning vidare innan vi alla går på semester i sommar.

Tillsvidare fortsätter arbetet i nuvarande organisation, och vi har nyligen genomfört årets första möte i Rådet för lika villkor, där jag sedan årsskiftet tagit över ordförandeposten efter Heidi Hansson. Det finns många viktiga frågor som vi behöver arbeta vidare med, och som jag redan nämnt inledningsvis, arbetet för en bra arbets- och studiemiljö är något vi alla bidrar med. Vi är alla varandras arbetsmiljö.

Universitetet har nolltolerans mot alla typer av kränkningar och trakasserier. Men det är en fråga som inte löser sig av sig själv. Det kräver ett kontinuerligt arbete som aldrig kan eller får ta slut.

Redaktör: Hans Adolfsson