Universitetet som arena för samhällsdebatt

3 mars 2023

Du har antagligen sett affischer på anslagstavlor eller läst på webben om olika evenemang på Umeå universitet som rör aktuella samhällsfrågor. Vilken roll spelar egentligen campus som mötesplats för aktörer som tillsammans bidrar till kunskapsbildning?

Två konkreta exempel på möten som arrangeras den närmsta tiden är lunchmötet Skellefteå – i förändringens mitt och Klimatomställningen – vad är universitetets roll? Båda dessa evenemang är resultatet av en strategi som syftar till att skapa ett attraktivt campus. För om vi vill att universitetet ska vara en mötesplats för aktörer som bidrar till kunskapsbildning, så behövs också arenor för en akademiskt informerad samhällsdebatt där olika perspektiv kan mötas.

Dieter Müller, vicerektor vid Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

Pandemin har tvingat oss att flytta möten till det digitala rummet och många håller nog med mig om att det digitala formatet kanske inte bjuder in till spontant meningsutbyte och debatt. Nu när möjligheten att använda campus har öppnats igen vill vi också nyttja den.

I Umeå universitets vision påpekas att kunskapsproduktion sker i samspel med andra forskare, studenter eller samhällsaktörer. Medan detta kan låta enkelt, så vet i alla fall de flesta forskare att i synnerhet samarbete över olika typer av gränser i själva verket är krävande och tar tid. Erfarenheter från senaste pandemin, eller från den pågående debatten om lämpliga skogsbruksmetoder, visar dessutom att forskare kan tolka och värdera forskningsresultat olika. Att nå samsyn är svårt och inom vissa vetenskapsområden kommer tydliga paradigm aldrig att uppnås, helt enkelt för att forskare inte alltid delar idéer om olika fenomens tillstånd och på vilket sätt dessa kan studeras.

Att systematiskt utsätta idéer och resultat för kritisk kollegial granskning har visat sig vara ett bra sätt att höja forskningens kvalitet och på så vis också öppnat för större framsteg. När olika perspektiv möts tvingar det till eftertanke. Ibland behöver tidigare idéer förändras eller förkastas, ibland behöver nya argument utvecklas för att bemöta frågor och kritik. Detta gäller även när teoretiska perspektiv skall tillämpas inom olika områden. Debatter om lämpliga tolkningar av fenomen och metoder för att uppnå en önskvärd framtid är en självklar del av förankringsarbetet.

Umeå universitet satsar därför på en ny konferens och evenemangsserie med namnet Perspectives. Här ges det möjlighet att debattera forskning och samhällsutveckling. Under 2023 uppmärksammas särskilt den pågående samhällsomvandlingen i norr. Som en första aktivitet välkomnas Kristina Sundin Jonsson (kommundirektör i Skellefteå kommun) och Peter Larsson (statens samordnare för industrialiseringen i norr) till Rotundan den 8 mars, för att presentera sina perspektiv på den pågående omvandlingen och svara på frågor och funderingar.

Flera aktiviteter med nya perspektiv på samma tema kommer att arrangeras framöver, inför att årets satsning sedan avslutas med en större konferens den 30 november och 1 december. Notera datumen redan nu för att lyssna på olika perspektiv – och varför inte också för att bidra med ditt eget perspektiv?

Redaktör: Dieter Müller