Global samverkan stärker forskning och utbildning

28 april 2023

Internationella samarbeten sker på många nivåer; mellan forskare, genom studentutbyten men också direkt mellan lärosäten. Att samarbeta på det internationella planet kring utbildning och forskning är något som finns inbyggt i vårt akademiska DNA, och som både ger oss nya perspektiv och bidrar till högre kvalitet i vår verksamhet.

Umeå universitet har studentutbytesavtal med närmare 900 lärosäten runt om i världen, och vi deltar också i några större internationella samarbetsprogram. Två av dessa är MIRAI och SASUF. MIRAI är ett samarbete mellan elva svenska och nio japanska lärosäten som prorektor skrev om i sin blogg från november 2022. I höst kommer Umeå universitet att stå värd för den årliga konferens som hålls inom MIRAI. SASUF, eller South Africa Sweden University Forum, är ett bilateralt program där 14 svenska och samtliga 26 sydafrikanska lärosäten samarbetar kring temat globala utmaningar och hållbarhet.

Hans Adolfsson, rektor.

Foto: Mattias Pettersson

I slutet av mars i år arrangerades SASUF Research and Innovation week 2023, det första fysiska mötet inom programmet efter att restriktionerna som infördes under covid-19-pandemin hävts. En delegation med ca 200 svenska forskare och studenter samlades på University of Western Cape utanför Kapstaden i Sydafrika i samband med den tre dagar långa konferensen Sustainable Forum. Konferensen föregicks av ett 40-tal workshops runt om i landet.

Själv deltog jag i en ledningsdelegation som inledningsvis besökte universitet i Pretoria och i Johannesburg, innan vi fortsatte till Kapstaden och University of Western Cape. Vid våra möten med de sydafrikanska universitetsledningarna diskuterade vi både utmaningar och möjligheter till ytterligare samarbeten inom högre utbildning och forskning mellan våra respektive länder. Intresset från den sydafrikanska sidan för samarbeten med svenska lärosäten är stort vilket återspeglas i att SASUF är det största strategiska samarbetet mellan våra två länder. Enligt Sveriges ambassadör i Sydafrika, Håkan Juholt, är det också det viktigaste. Vid våra möten med de sydafrikanska universitetsledningarna diskuterade vi också frågor kring ledarskap.

Ledarskap var även ett tema som återkom vid European University Association (EUA) General Assembly och konferens som i år arrangerades vid Gdansk University of Technology i Polen. Jag deltog själv i det avslutande paneldiskussionen för att reflektera kring vikten av ledarskap för universitetens möjligheter att nå sina mål inom utbildning, forskning, samverkan och innovation. Under mötet valdes också Josep M Garrell till EUAs nya ordförande och Astrid Söderbergh Widding, rektor vid Stockholms universitet, till ny styrelseledamot. EUA är en viktig organisation som aktivt stärker universitetens position inom EU, och det är bra för Sverige att vi nu har en ledamot i EUAs styrelse.

Trots stor global oro och en mycket ansträngd geopolitisk situation behöver Umeå universitet finnas med på den internationella arenan. Med tanke på den globala situationen, med ett krig som pågår i vår direkta närhet, är det viktigt att vi som lärare, forskare och studenter är medvetna om vilka risker det kan finnas med internationella samarbeten, rekryteringar och utbyten. Rekommendationer kring hur vi bör tänka när vi arbetar internationellt finns framtagna av både Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) och Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning (STINT). Mitt råd är att alltid beakta dessa och att hålla sig uppdaterad kring vad som händer runt om i världen.

Redaktör: Hans Adolfsson