Föreslå kandidater till Umeå kommuns vetenskapliga pris 2015

28 januari 2015

Nu är det dags att nominera yngre lovande forskare inom miljö, kommunal ekonomi och kultur till Umeå kommuns vetenskapliga pris 2015. Prefekter kan skicka in förslag senast den 26 februari.

Priset på 50 000 kronor delas ut till forskare som genomgått forskarutbildning och som framgångsrikt inlett sitt fortsatta vetenskapliga arbete inom något av dessa tre områden: miljö, kommunal ekonomi och kultur.

Områdena kan tolkas i vid bemärkelse, exempelvis kan "kommunal ekonomi" innefatta de flesta tänkbara aspekter på kommunal och landstingskommunal resurshushållning. Vidare har begreppet "yngre forskare" definierats som en person som avlagt doktorsexamen under den senaste 5-årsperioden (exklusive eventuell föräldraledighet eller dylikt).

Nominera till priset
Prefekter vid Umeå universitetet kan nu komma in med förslag till pristagare för år 2015 (högst två förslag per institution). Förslagen ska innehålla fullständig CV, kort redogörelse för den nominerades vetenskapliga arbete efter doktorsexamen samt en kort prismotivering (cirka en halv A4-sida). Om en sammanläggnings­avhandling har lagts fram ska ingående artiklar särskilt markeras i publikationslistan.

Nomineringarna skickas till Åsa P Isaksson, kansliet för samhällsvetenskap, och ska ha kommit in senast den 26 februari 2015.

Om Umeå kommuns vetenskapliga pris
I samband med Umeå universitets 30-årsjubileum 1995 överlämnade Umeå kommun en gåva till ett kommunalt stipendium. Stipendiet på 50 000 kronor är tänkt att vara en uppmuntran och ekonomiskt stöd för yngre lovande forskare vid Umeå universitet inom (1) miljö, (2) kommunal ekonomi och (3) kultur.

Sammanlagt arton unga forskare har hittills fått priset, som i år överlämnas vid promotionshögtidligheten den 30 maj 2015.