Nominera mottagare av Umeå universitets förtjänstmedalj 2016

24 november 2015

Umeå universitets förtjänstmedalj delas ut vart tredje år till personer har som gjort särskilt betydelsefulla insatser för universitetet. Mottagare av medaljen kan vara anställd eller extern, fortfarande arbetande eller pensionerad/emeriterad. Nominera kandidat senast senast den 15 december kl. 10.00.

Medaljen delas ut vid Årshögtiden i oktober, för att uppmärksamma en personer eller de personer som betytt särskilt mycket för universitetet genom åren. Medaljen har delats ut vid 18 tillfällen mellan åren 1985-2015. De senaste sex senaste mottagarna av medaljen har varit män, och de som nomineras får därför gärna vara kvinnor.

Urvalsprocess

Utifrån de nomineringar som kommer in väljer en särskild kommitté ut ett antal förslag som läggs fram för universitetsstyrelsen. Kommittén består av universitetsstyrelsens ordförande, en av lärarrepresentanterna och en av studentrepresentanterna. Akademisekreteraren är kommitténs sekreterare. Utifrån dessa förslag tar sedan universitetsstyrelsen beslut om mottagaren eller mottagarna av medaljen. Beslutet fattas vid universitetsstyrelsens sammanträde i februari.

Nomineringsprocess

Nomineringen ska innehålla en motivering till varför just den nominerade personen har gjort sig förtjänt av medaljen. Nomineringen får vara max 1 200 tecken utan blanksteg.

Nomineringen skickas sedan till ett av fakultetskanslierna, senast den 15 december kl. 10.00.

Humanistisk fakultet
Kanslichef Jeanette Dareblom
Teknisk- naturvetenskaplig fakultet
Kanslichef Anders Lundin
Medicinsk fakultet
Kanslichef Susanne Fahlgren
Samhällsvetenskaplig fakultet
Kanslichef Per Höglund
Lärarhögskolan
Kanslichef Annika Kjellsson Lind

Läs mer om handläggning och tidigare mottagare.

Kontakt och vid frågor

Akademisekreterare Daniel Andersson