23 masterutbildningar till Svenska institutets stipendieprogram

19 oktober 2016

Svenska institutets (SI:s) stipendieprogram för utländska studenter riktar sig till alla svenska lärosäten med ett- eller tvååriga masterprogram. Stipendierna täcker både studieavgifter och uppehälle för internationella studenter och är ett stort stöd i rekryteringen av internationella studenter, framförallt efter införandet av studieavgifter 2011.

Lärosätena väljer själva ut vilka program de ska anmäla till stipendieprogrammen. Vid Umeå universitet har alla masterprogram i den internationella antagningsomgången som stämmer med Svenska institutets allmänna riktlinjer, anmälts till stipendieprogrammen. Nytt för i år är att ärendet har handlagts av International Office i samråd med vicerektor Heidi Hansson.

SI-stipendierna gör skillnad

SI-stipendier är heltäckande och gör det möjligt att rekrytera särskilt meriterade studenter till Umeå universitets utbildningar, studenter som annars inte skulle ha finansierat studier själva. År 2016 tar universitetet emot 32 stipendiater, varav flertalet kommer från Bangladesh, Etiopien, Tanzania och Zimbabwe. Flest stipendier, 20 stycken, gick till masterprogrammen i global hälsa.

Programmen har traditionellt tagit emot många studenter från låg- och medelinkomstländer i Afrika och Asien, enligt Marie Lindkvist, studierektor vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin. Efter införandet av studieavgifter 2011 minskade dessa studentgrupper betydligt.

- Den mycket stora mängd stipendier vi fått från SI de senaste åren har varit viktiga för att bibehålla de kunskaper och erfarenheter som studenter från låginkomstländer bidrar med till våra utbildningar. Många av dem har jobbat i hälso- och sjukvården i sina hemländer och är förtrogna med hälsoförhållandena där, säger Marie Lindkvist.

Att just Global hälsa får så många SI-stipendiater är, enligt Madeleine Mattsson vid Svenska institutet, en reflektion av söktrycket. Det var helt enkelt många studenter som i fjol sökte och kvalificerade sig för stipendier till programmen, vilket i sin tur sannolikt beror på bra marknadsföring av programmen.

I år anmäls 23 masterprogram

Till läsåret 2017/2018 har 23 masterprogram vid Umeå universitet anmälts till Svenska institutets (SI:s) stipendieprogram för utländska studenter. Alla program ges på engelska och går att söka via universityadmissions.se.

- För stipendieprogrammet 2017/2018 har sex nya program kommit till och sex fallit bort. Det beror på att Svenska institutet har ändrat sina prioriteringar. De har ett snävare fokus jämfört med vid förra ansökningsomgången. Det har bland annat gjort att alla designutbildningar har fallit bort, säger Wasif Ali, internationell koordinator vid International Office.

Tre stipendieprogram

Inför läsåret 2017/2018 erbjuder Svenska institutet tre stipendieprogram:

• Swedish Institute Study Scholarships
  • Visby Programme
  • Swedish-Turkish Scholarship Programme

Alla har specifika kriterier och urvalet av behöriga utbildningsprogram görs av Svenska institutet utifrån kvalitet och efterfrågan från den utländska målgruppen.

Viktiga datum

Utlysningen till SI:s stipendier sker i två steg där sökanden som bedöms behöriga i steg 1 går vidare till en andra kompletterande ansökningsomgång. Utlysningen i steg 1 är öppen mellan 1 december och 16 januari och i steg 2 mellan 1 och 10 februari. För Visbyprogrammet gäller endast ansökan under steg 2.

För mer information:

Svenska institutet