Hur minska kostnaderna för utbildning?

24 oktober 2016

Under vecka 42 presenterade Bengt Järvholm "Utredning rörande planering av antal studenter inom medicinska fakultetens grundutbildningsprogram" för Fakultetsnämnden och fakultetens utbildningsstrategiska nämnd, samt för prefekter och programrådsordförande.

- Vi tackar Bengt Järvholm för hans utredning som är ett mycket bra underlag för vårt arbete med att se över kostnaderna kring utbildning, säger Diana Berggren, dekan. Detta arbete kommer att påbörjas redan i år och fortsätter under nästa år, i syfte att nå en ekonomi i balans för grundutbildningsanslaget 2018.

- Utredningen är mycket genomgående och den är också en grund för kvalitetsförbättrande åtgärder, samt visar på möjligheter för ett ökat samarbete mellan fakultetens olika utbildningsuppdrag.

Målet - minska kostnaderna med 35-40 miljoner kronor

På uppdrag av Diana Berggren har Bengt Järvholm, senior professor vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, gjort en utredning med förslag på åtgärder som kan bidra till att nå en ekonomi i balans för grundutbildningsanslaget.

I sin utredning gör Bengt Järvholm en bred genomlysning av utbildningsutbudet utifrån aspekter som söktryck, kvalitet, kostnader, effektivitet.

- Det finns inga problem med kvalitet på de program Medicinska fakulteten ger, men det finns några program med lågt söktryck, säger Bengt Järvholm.

Tillgången på lärarresurser är en annan aspekt, liksom hur ekonomin ser ut för respektive program.

- Den totala kostnaden för respektive program går inte att ta fram eftersom institutionerna inte bokför kostnader per program. Det sker inte någon budgetering eller uppföljning på programnivå, vilket innebär att det inte går att få en detaljerad beskrivning över ekonomin för fakultetens program.

Den bedömning Bengt Järvholm gör är att fakulteten bör minska kostnaderna med i storleksordningen 35-40 miljoner kronor. De möjligheter han ger exempel på i sin utredning kan handla om effektivisering, exempelvis genom att samordna kurser mellan olika program, ge kurser/program på distans eller ge program som uppdragsutbildning.

- Det som måste göras är att skapa ett system där man tydligare kan se kostnaderna ute i verksamheterna, säger Bengt Järvholm.

"Utredning rörande planering av antal studenter inom medicinska fakultetens grundutbildningsprogram". Dokumentet ligger under rubriken Organisation.

Redaktör: Lena Åminne