Inbjudan till forskare - AIMday Social innovation

20 oktober 2016

Umeå universitet bjuder in forskare som vill samtala om företags- och organisationers frågor kring social innovation.

AIMday är en mötesplats där forskare och företag tillsammans kan hitta vägar för fortsatt utveckling och eventuellt samarbete. Mötesplatsen bygger på små gruppdiskussioner där en fråga från en organisation eller ett företag är utgångspunkten och som diskuteras öppet mellan företagare, representanter från organisationer och forskare från flera olika discipliner.

Flera företag och organisationer i Umeå har nu lämnat in totalt 13 frågeställningar. Exempel på inlämnade frågeställningar

• Vilka typer av partnerskap eller mötesplatser kan vi arbeta med för att få fler kvinnor till cleantech bolag?
  • Hur får vi statens, kommunens och landstingets beslutsfattare att förstå att vår vara eller tjänst behövs?
  • Driva socialt företag på kommersiell grund - går det?
  • På vilka sätt kan social innovation vara en del av att utveckla framtidens äldrevård?
  • Hur paketerar vi våra tjänster så att de blir attraktiva på marknaden?

Formatet AIMday har visat sig vara framgångsrikt för att hitta värdefulla kontakter och kan leda till forskningssamarbeten och nya lösningar på organisationers frågor.

- AIMday kan vara ett sätt att stärka sin forskning, att få in idéer och inspiration. Det kan också ge konkreta exempel på hur forskning kan användas och därmed generera impact, säger Katarina Henriksson, projektsamordnare vid Enheten för externa relationer.

Anmälan för forskare är öppen till och med måndag 31 oktober via www.aimday.se/sociala-innovationer-umea-2016/

Enheten för externa relationer, Umeå universitet
Katarina Henriksson, 090-786 93 62 eller
Anna Norberg, 070-211 74 75