Lunchserie i höst om nyttiggörande av forskning och vetenskap

10 oktober 2016

Under hösten erbjuder Externa relationer i samarbete med Handelshögskolan, Sliperiet och Pedagogiska institutionen fyra lunchföreläsningar kring nyttiggörande.

Det finns olika sätt att tänka kring och skapa nyttiggörande och höstens fyra tillfällen exemplifierar och beskriver förutsättningarna för det. Under denna seminarieserie kommer vi få lyssna till erfarenheter från 3 aktiva forskare som på olika sätt har bidragit med sin kunskap och kompetens utanför akademin.

Som avslutande föreläsning erbjuder vi ett tillfälle för erfarenhetsutbyte och chans till mer kunskap om regelverket inom universitetet - vilka rättigheter och skyldigheter finns när man som universitetsanställd vill föra ut forskningen i samhället.

Fyra tillfällen med start 18 oktober

Tredje uppgiften och faktaresistens- har vi ett ansvar?
Bent Christensen universitetslektor, Institutionen för ekologi, miljö, och geovetenskap inleder lunchserien den 18 oktober med att prata om utvecklingen av faktaresistens, tredje uppgiften, valet mellan ett "Humboltskt" och ett mer kommunicerande perspektiv på universitetets roll, samt erfarenheter från den externt fokuserade verksamheten i grundskolor, gymnasier, föreningar samt SR och SVT.

Samarbete med extern part för ökad kunskapsöverföring

Anna Stens, historiker vid institutionen för idé-och samhällsstudier delar med sig av sina erfarenheter utifrån aktuellt projekt i samarbete med Norra skogsägarna där hon utvecklar en metod för hur information om kulturella ekosystemtjänster kan implementeras i skoglig planering. Exempel på kulturella ekosystemtjänster i skogen är friluftsliv och rekreation, estetiska värden, materiellt och immateriellt kulturarv, samt skogens bidrag till mental och fysisk hälsa. 8 november kl. 12.00-13.00.

Nyttiggörande av forskning – några praktiska erfarenheter

Dzenan Sahovic universitetslektor vid Statsvetenskapliga institutionen och verksam vid CBRNE-centret pratar om egna erfarenheter av tre olika aktiviteter utanför universitetets väggar. Om konsultarbete, om uppstart av ett bolag, och om att umgås med massmedia. 15 november 12:00-13:00.

Lärarundantaget och affärsrelationen med Umeå universitet

Chatarina Larson arbetar som universitetsjurist vid Umeå universitet sedan 10 år och kommer att prata om vad man som anställd bör tänka på för och vad man får eller inte får göra så att man följer både reglerna för bisysslor och jävsreglerna på ett korrekt sätt. 22 november kl. 12:00-13:00.

Läs mer och anmäl dig till en eller flera föreläsningar